Маг.инж. Неманя Стоилкович

Напоследък много се говори за омега-3 мастните киселини, много често този термин се чува от лекари, както и в медиите, така че е важно в началото да се каже, какво в действителност представляват тези съединения

Омега-3 мастните киселини са вид есенциални мастни киселини, които са ненаситени и се наричат още дълговерижни полиненаситени мастни киселини. Те са много важни за нормалното функциониране на нашия организъм и поддържането на добро здраве, тъй като участват в повечето физиологични процеси и в строежа на повечето клетки. Дефицитът им води до различни нарушения и заболявания на нашия организъм.

Има три вида омега-3 мастни киселини, а именно: DHA (докозахексаенова киселина), EPA (ейкозапентаенова киселина) и ALA (алфа-линоленова киселина). В организма се осъществява преобразуване на ALA в EPA и DHA.

Последните не могат да се произвеждат в организма и затова трябва да се внасят в него чрез прием на определени видове храна. Омега-3 мастните киселини са основна съставка на рибеното масло, което, както всички знаем, е една от най-старите хранителни добавки.

Ролята на омега-3 мастните киселини и тяхното значение за нашия организъм: Достатъчното съдържание на омега-3 мастни киселини, както и добрият им баланс с други важни съединения, дават възможност за превенция и лечение на следните заболявания и нарушения: различни възпалителни състояния, сърдечносъдови заболявания, диабет, затлъстяване и др. Тъй като действат противовъзпалително, значително е и тяхното въздействие върху стомашно-чревните нарушения, автоимунните заболявания, както и върху хроничните ревматични състояния.

Макар че омега-3 често се разглеждат като естествено лекарство за сърдечно-съдовите заболявания, те имат по-голяма роля в намаляването на триглицеридите в кръвта. Освен за тази цел, те се използват и за укрепване на имунната система, необходими са за нормалния растеж и развитие на кърмачетата, правилния растеж и развитие на мозъка при децата, влияят върху психичното здраве и настроението, а все по-често се изследва и ролята им в развитието на злокачествените заболявания.

Адекватният прием на тези мастни киселини по време на бременност и кърмене се отразява при децата с намаляване на честотата на алергиите, подобряване на координацията между очите и ръцете и подобряване на вродените и придобитите функции.

Известно е, че ескимосите, които използват много риба в храната си, богата на омега-3 мастни киселини, имат понижен LDL – вреден холестерол и повишен HDL – добър холестерол.

Препоръки за правилен прием на омега-3 мастни киселини с нашата храна:
– Изхвърлете от диетата си храните, подлагани на високотехнологични процеси.
– Яжте месо от риба, богато на омега-3 мастни киселини, поне 2 пъти седмично (сьомга, сардина, риба тон, скумрия).
– Приемайте орехи, ленено семе и нерафинирано масло.
– Можете да добавяте няколко супени лъжици ленено семе (смляно в домашния миксер) към грис, кифлички и други видове домашно приготвени печива.
– Добавяйте към салатите ядки или маслини вместо мазно сирене или масло.
– Заменете ежедневните закуски с малки порции ядки или семки в малки количества от около 1-2 супени лъжици.

Важно: Недостигът на омега-3 мастни киселини може да се компенсира и чрез хранителни добавки, като специалистите препоръчват основно омега-3 добавки от рибено масло, тъй като то осигурява най-голямо количество ЕРА и DHA за организма.

Защо трябва да се приемат омега-3 мастни киселини

  • Понижават общото съдържание на мазнини в организма ни (холестерол и триглицериди)
  • Понижават високото кръвно налягане
  • Понижават риска от инфаркт
  • Намаляват депресията
  • Намаляват болките в ставите