Текст: Олга Георгиева

Д-р Христина Чепилова е управител и собственик на дентална клиника „Донидент“. Дентален лекар е от 25 години и обожава професията си. С годините нейната клиника печели доверието на повече от 4000 пациенти. Д-р Чепилова е родена в  Сандански, там завършва средното си образование и от 1988 г. се премества в София, където завършва Медицинския университет. Омъжена е и има дъщеря и син, с които много се гордее.

Обърнахме се към нея, за да сподели какво се случва с работата на денталните лекари и с техните пациенти по време на световната пандемия, какви допълнителни мерки за безопасността им се предприемат и защо не трябва да ни е страх да отидем на зъболекар.

Д-р Чепилова, работят ли стоматологичните кабинети по време на извънредното положение с COVID-19? Само за спешен прием ли са отворени?

С обявяването на извънредно положение огромен процент от практиките затвориха за малко. Причината беше изясняване на ситуацията, запознаване с особеностите на инфекцията и изясняване на спецификите в протоколите за работа. В момента практиките работят в новите условия и обслужват пациентите, които имат нужда от нашата помощ. Ние, както и повечето от колегите ни предполагам, не сме оставяли пациентите си без връзка с нас. По всяко време те можеха да се свържат с нас за консултация. Това им даде едно спокойствие и сигурност, че има кой да им окаже адекватна помощ при нужда.

Какви мерки за защита на здравето на зъболекарите и на пациентите се предприемат?

За нашата работа безопасността на пациента и персонала винаги е била и ще бъде най-важната ценност. Както винаги, в момента строго се спазват специфични протоколи на работа. Ще споделя малка част от тях, свързани с пациентите, които ще посетят практиката:

  • Още по телефона администраторът на клиниката снема някои анамнестични данни, свързани с това има ли температура, пътувания в други страни, престой в болница и т.н.
  • Графикът е направен така, че да няма засичане на пациенти в клиниката.
  • Прави се дезинфекция на ръцете, а чанти, връхни дрехи и всички други принадлежности се оставят в чакалнята на гардероб.

Какви препоръки бихте дали на пациентите при посещение на дентален лекар?

Да бъдат отговорни и да спазват препоръките на техните дентални лекари. Давам пример от нашата практика:

  • Молим пациентите да носят със себе си по-малко принадлежности.
  • Молим пациентите да посещават клиниката без придружител, като за децата изискваме да бъдат придружени само от един родител.
  • Молим пациентите да не докосват личните си вещи след дезинфекцията. Преди манипулациите изискваме от пациентите да изплакнат устната кухина с разтвор за дезинфекция.

Много хора остават вкъщи с болки и не си записват час, защото се страхуват от вируса. Колко опасно за общото здраве на организма може да бъде дългото нелекуване на зъбите?

При болки бих посъветвала пациентите незабавно да потърсят помощ. Още по телефона денталният им лекар ще има възможност да се запознае със симптомите и да даде препоръка за нужното лечение. Дългото нелекуване на зъбите може да доведе до състояния, които застрашават общото здраве на пациента.

Кои проблеми не търпят отлагане и кои манипулации могат спокойно да бъдат извършвани след преминаване на пандемията?

В денталната медицина проблемите, които не търпят отлагане, са свързани със силна болка, оток и възпаление. Всичко е много индивидуално и зависи от общото здраве и състояние на пациента.

Според Вас строгите изисквания за хигиена и дезинфекция ще продължат ли да се спазват и след кризата?

В съвременната дентална медицина винаги са се спазвали строги мерки за хигиена и дезинфекция. В момента са добавени само няколко допълнителни мерки, свързани с COVID-19. Така че личното ми мнение е, че мерките винаги са се спазвали и ще продължават да се спазват.

Ще има ли затворили кабинети и дентални лекари без работа?

Създаването на една добра практика изисква много усилия, непрекъснато усъвършенстване и квалификация на персонала и голяма инвестиция на време и средства. Силно се надявам, че ще преминем през този труден етап и няма да има затворени практики и колеги без работа.

Какво научихте лично за себе си от тази извънредна ситуация?

В личен и професионален план научих, че човек трябва да може да се приспособява бързо и адекватно към всякакви независещи от него ситуации. Оптимист съм и вярвам, че с търпение и позитивни мисли ще се справим и с това. Когато сме здрави, имаме всичко.

Как решихте да изберете денталната медицина и имало ли е моменти, в които сте съжалявали за избора си?

Аз съм от щастливите хора, които работят това, което обичат. Избрах тази професия още в 9-ти клас и не е имало ден, в който да съжалявам за избора си. След семейството, работата е нещото, което ме кара да вървя напред и да мечтая.

Вашият син също е дентален лекар, работите заедно. Какво от Вашия опит искате той непременно да използва?

Да, така е. Д-р Пасков, който работи в дентална клиника „Донидент“, е мой син. За един млад лекар винаги е добре да знае, че до него стои човек с опит, от който може да се учи и на който може да разчита за подкрепа и съвет. Също така е важно усещането за колективност. В клиниката работят и други колеги, д-р Петрунова и д-р Събев, и ние винаги работим като едно цяло, въпреки че всеки един от нас е специалист в своята област.

Надявам се да съм добър пример за всеки от тях, но искам да споделя, че да работиш с мотивирани, можещи и знаещи хора е много вдъхновяващо и зареждащо и за самата мен.

Какъв съвет бихте дала на читателите на сп. „BETTY Моята аптека“ за поддържането на доброто здраве на зъбите в тази трудна ситуация?   

Съветът ми към читателите е нещо много простичко и неизискващо усилия и средства – казва се профилактика. Пациентите на нашата клиника знаят колко държим на профилактиката и колко усилия полагаме,  за да накараме повече хора да повярват в нея. В тази трудна ситуация поддържането на добро дентално здраве изисква ежедневни грижи от пациента, което включва миене на зъбите, почистване с конец и изплакване с разтвор за дезинфекция. Също така, както вече казах, при какъвто и да било дискомфорт съветвам читателите да се свържат със своя дентален лекар, за да им бъде оказана адекватна помощ. Бъдете здрави и се усмихвайте повече!