Рибеното масло

Биляна Беочанин

Отдавна се знае, че рибеното масло е много полезно, защото регулира храносмилането, укрепва костите, изгаря мазнините, ограничава възпалителните процеси и рисковете от инфаркт и инсулт, ускорява обмяната на веществата и укрепва имунната система, така че може да се каже, че то е най-старата хранителна добавка на света, която се приемала като добавка към храната и във времето, когато храните са били много по-здравословни от днешните, а жизнената среда – по малко замърсена.

Най-важната съставка на рибеното масло са омега-3 мастните киселини, известни също като добри мазнини, затова лекарите с основание препоръчват използването на рибено масло, особено от хора, които нямат условия или навици да консумират два до три пъти седмично мазна риба.

Остеопорозата и стареенето: Омега-3 мастните киселини влияят върху намаляването на симптомите на остеоартрита, спомагат за поддържане на костната плътност, те са природно лекарство срещу възпаления и придават гъвкавост на ставите. Хората с болки в костите и ставите трябва да вземат хранителни добавки с рибено масло ежедневно, най-добре по време на хранене, защото така се предотвратява окисляването му. Рибеното масло намалява също и симптомите на стареене и е един от факторите, забавящи генетичния часовник. Учените са открили връзка между нивото на рибено масло в организма и степента на смаляване на теломерите, т.е. на краищата на хромозомите, които образуват нашата ДНК, като омега-3 мастните киселини влияят върху забавянето на скъсяването на теломерите.

Изгарянето на мазнините и мускулната маса: Хранителните добавки на базата на рибено масло се препоръчват и в програмите за отслабване, защото в комбинация с физически упражнения влияят върху изгарянето на мазнините, но съхраняват мускулната маса. Чрез ежедневен прием на рибено масло може да се ускори обмяната на веществата и да се постигне изгаряне на повече калории от организма, защото се активира механизмът за изгаряне на мазнините и се забавя механизмът за тяхното складиране.

Здраво сърце: Чрез изследванията досега е установено, че омега-3 мастните киселини намаляват риска от сърдечни аритмии, понижават нивото на триглицеридите в кръвта, намаляват растежа и скоростта на отлагане на атеросклеротични плаки и понижават кръвното налягане.