ЕСТЕТИЧЕСКИ И ЗДРАВОСЛОВЕН ПРОБЛЕМ

Ипократис Пападимитракос
Кинезитерапевт, психолог, консултант по храненето
www.topforma.bg

Много често още от детството ставаме „жертви“ на родителската и роднинската любов. Възпитанието относно храненето е нещо, което за съжаление масово липсва. Грижата за детето се изразява в това да храня, да глезя със сладки, мазни и с една дума – вредни храни. Детето възприема вредното хранене като нормално, както и психологическите послания от него, които най-често се изразяват в това да се награждаваме с храна. Тези послания са нещо, което носим цял живот. И резултатите са видими…

Кои са причините наднорменото тегло да е толкова често срещано състояние?
Причините могат да се разделят на две групи, които обикновено са преплетени – причини с физиологична основа и такива с психологическа. Към първата група спадат елементи като нередовното хранене, некачественото хранене и прекомерните количества. Те се срещат във всевъзможни комбинации и почти никога самостоятелно. Към психологическите фактори спадат стресът, липсата на положителни емоции, скритите „депресивни“ състояния и липсата на информация за правилното хранене.

В кои възрастови периоди се проявява повече?
Не може да се говори за периоди от живота, защото обикновено причините за наднорменото тегло се крият още в детството. Първите диети (най-често вредни за здравето) започват още в ранния пубертет. Стриктните ограничения, изключването на цели хранителни групи и гладуването нанасят поражения върху обмяната на веществата и човек влиза в един омагьосан кръг още в ранна възраст. Резките промени в килограмите – бързо сваляне на килограми, последвано от бързо качване, заедно с психологични поражения от това, като ниско самочувствие, ниска самооценка, по-трудна социална адаптация, професионална реализация и т.н., са елементите на този омагьосан кръг. . Разбира се, подобен омагьосан кръг може да започне и в по-късна възраст, при други обстоятелства като например бременност, менопауза или някаква рязка промяна в ежедневието на един човек.

Каква е разликата между наднормено тегло и затлъстяване?Според медицината – за затлъстяване може да се говори, когато индексът на телесна маса (BMI индекс) е над 30, а за наднормено тегло, когато той е между 25 и 30. Медицинските таблици са достъпни в интернет и с тяхна помощ може се изчисли индексът на телесна маса. Но тези показатели са относителни. С други думи – наднорменото тегло е началото на затлъстяването, ако човек не вземе мерки своевременно и не промени начина си на хранене. От моя гледна точка, смятам, че трябва да се говори за наднормено тегло, когато килограмите започват да засягат качеството на живот на един човек – във физически или в психологически аспект, независимо от това дали става въпрос за 1 или за 20 килограма.

Какви са нормите за идеално тегло?
Идеалното тегло без клишираните медицински таблици е това тегло, което позволява на човек да живее качествено – да бъде здрав – психически и физически.

До какви рискове за здравето води наднорменото тегло?
Списъкът от рискове за здравето е дълъг. Увеличаването на телесното тегло води до редица промени в организма, важно е да направим разликата между напълняване за сметка на мазнините и качване на теглото за сметка на мускулатурата. Проблемите възникват при увеличаване на мазнините в тялото. Страдат основно сърдечно-съдовата система, хормоните, опорно-двигателния апарат. Увеличава се рискът за сърдечно-съдови заболявания, диабет, импотентност, както и за редица други заболявания. Може да се каже, че наднорменото тегло и затлъстяването са сред водещите предотвратими причини за смърт в световен мащаб.

Кой е специалистът, към когото да се обърнем при наднормено тегло?
Най-важно е да не опитваме сами да се справим с проблема. Обикновено той е резултат от действията ни, а те са винаги преплетени между физическото и психическото ни състояние – идеалният специалист, към когото да се обърнем, би бил комбинация между диетолог и психолог.

Какво лечение се назначава обикновено?
Това не би трябвало да се смята като лечение, а като тотална промяна в начина на хранене, двигателната активност и отношението към себе си. Вярно е, че понякога наднорменото тегло се преплита и с други здравословни проблеми и това налага включването и на други специалисти, освен диетолога – психиатър, ендокринолог, кардиолог, фитнес инструктор.

Препоръчват ли се физически упражнения и какви?
Всякакво увеличаване на двигателната активност е добре дошло, но тук не важи принципът „колкото повече, толкова по-добре“. Интензивността на натоварванията трябва да се съобрази с храненето и енергоприема.

При проблем с теглото кои храни се препоръчват и кои са забранени?
Има основна храна (притежаваща добри хранителни качества), т.е. храната, която трябва да преобладава в седмичното ни меню и храна, която би трябвало да ядем в малки количества, само заради вкуса (няма добри хранителни показатели). Правилното хранене изисква добра организация и дисциплина, умения, които се добиват и се тренират.

Какъв би следвало да е начинът на живот, за да се предотврати наднорменото тегло?
Ключовият момент са родителите – те трябва да са информирани и да не допускат грешки нито в храненето (личният пример е най-важен), нито във възпитанието на децата си относно процеса на хранене. Това е моментът, при който би могло да се прекъсне тази порочна верига и да се обърне опасната тенденция на затлъстяването. След това нещата опират до отношението към себе си и околните. Би трябвало да обичаме себе си и да се грижим за себе си – не само в аспект хранене, а и в емоционален, интелектуален, духовен и социален. Дългогодишният ми опит ми позволява да твърдя, че всеки може да постигне перфектните за себе си килограми и да ги задържи, като започне да се храни правилно – нужно е преди всичко желание и правилната подкрепа.

Всички читатели на сп. „BETTY Моята аптека“ могат да се възползват от специална отстъпка за изготвяне на индивидуален хранителен режим от Ипократис Пападимитракос през сайта www.topforma.bg. Нужно е единствено да въведете код BETTY17 при попълване на въпросника за поръчка. Кодът е валиден до 30 юни 2017 г.