Минералът за здрави кости

инж. Неманя Стойлкович

Манганът (Mn) спада към групата метали, които се срещат в чисто състояние в природата, а най- често в химични съединения с желязо. Необходим за функционирането и нормалното развитие на организма, той спомага за правилното развитие на костите и изграждането на съединителна тъкан. Също така регулира дейността на щитовидната жлеза, секретирането на половите хормони и нивата на кръвната захар, а участва и при метаболизма на мазнини, аминокиселини и въглехидрати, както и при активирането на протромбина – съединение, спомагащо за съсирването на кръвта и спирането на кървенето.

Този макроелемент е и мощен антиоксидант, унищожаващ свободните радикали в човешкия организъм и неутрализиращ вредите, настанали под тяхно действие. В медицинската практика манганът се прилага при профилактика и лечение на чести възпалителни процеси или заболявания като артрит.

Храни богати на манган: Усвояването на манган чрез храната е трудно, но абсорбирането му не е голям проблем, тъй като се съдържа в много от продуктите. Съдържа се в зеления чай, кестените, лешниците, орехите, ръжта, бадемите, кокоса, ананаса, бананите, маслините, спанака, лука, марулите, зелето, целината, цвеклото, къпините, малините, жълтъка, дробчетата и морските дарове.

Дефицит на манган: Той може да предизвика множество нарушения в организма, например – проблеми при развитието на децата и деминерализация на костите, остеопороза, болки в ставите и възпалителни процеси в организма. Недостигът на този елемент може да доведе и до повишаване на кръвното налягане, заболявания на сърцето, мускулни спазми, влошаване на зрението, загуба на паметта. Симптомите са слабост, световъртеж, забавен растеж на косата и ноктите, проблеми със слуха. Дефицитът на манган е рядко явление, заради голямото му наличие в продуктите. Основна причина за недостига му е небалансирано хранене или по-точно прекомерен прием на желязо, калций, фосфор и магнезий.

Токсичност: Прекомерният прием на минерали като желязо, фосфор, калций и магнезий може да наруши баланса на манган в организма и обратно. Други чести причини за тровене с него са вдишване на манганови прашинки и прием на замърсена с него вода. Отравянията чрез продукти са рядкост. Дневният прием на манган би трябвало да бъде между 2,5 и 5 милиграма при хора над 11 години.