За по-добро зрение и здрави очи

Лейла Бегович

Макулата е отговорна за остротата на зрението и способността да разпознаваме цветовете, но с годините тази способност намалява. Повишеният прием на лутеин понижава рисковете от поява на сенилна катаракта с около 30 до 50 процента.

Лутеинът е естествен каротиноид, който съдържа кислород и е жълт на цвят (на латински ,,luteus” значи жълт). Не е водоразтворим, а мастноразтворим и е много важен антиоксидант. Съдържа се в зелените листни зеленчуци (спанак, листно цвекло, савойско зеле) и в продуктите с оранжев цвят (царевица, морков, портокал).

От 1996 година е официално включен в списъка с хранителни добавки, защото е установено, че е изключително полезен, особено при хората, които не го приемат в достатъчни количества чрез продуктите или при тези, които поради възрастта си или някакво заболяване не усвояват хранителните вещества добре. Лутеинът се абсорбира в тънкото черво, откъдето преминава в кръвообращението и се натрупва в частите на тялото, които са най-изложени на уврежданията на свободните радикали, като например очите (макулата, ретината, лещата).

Съществува директна връзка между лутеина и степента на пигментация на окото. Той се натрупва в ретината и така предпазва очите от слънчевите лъчи и ефекта на „синята светлина“. Като мощен антиоксидант, е способен да намали риска от поява на катаракта и предпазва зрението. Повишеният прием на лутеин чрез храната или хранителни добавки директно увеличава гъстотата на макуларния пигмент, чиято функция е да филтрира синята част на светлинния спектър, отговорна за уврежданията на очите.

Макулата е отговорна за остротата на зрението и способността да разпознаваме цветовете, но с годините тази способност намалява. Повишеният прием на лутеин намалява рисковете от поява на сенилна катаракта с около 30 до 50 процента.

Варените зеленчуци представляват по-добър източник на лутеин от пресните, защото в тях той е „заробен“ в клетъчните структури, а процесът на варене увеличава разграждането му. Обикновено ние приемаме около 2,5 мг лутеин дневно, което не е достатъчно. Ето защо, след предварителна консултация със специалист, се препоръчват хранителни добавки с него.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on LinkedIn