Днес все повече хора ходят в планините за преходи, зимни спортове или участват на фестивали, вело- и рали състезания. Това е прекрасно, стига да може да се реагира на повишения брой инциденти, при които е нужна бърза медицинска помощ.
Днес все повече хора ходят в планините за преходи, зимни спортове или участват на фестивали, вело- и рали състезания. Това е прекрасно, стига да може да се реагира на повишения брой инциденти, при които е нужна бърза медицинска помощ.
Когато са на места с труден достъп, в планините, при трудно проходими терени, обикновена линейка не може да достигне до тях. А в България няма функционираща система за хеликоптерно спасяване, нито линейки за тежки терени.
През 2020 г. в Пловдив седем души с опит в спасителната дейност от различни организации създават сдружение „Аварийно спасяване Пловдив“. Целта им е да изградят добре работеща служба за спешна помощ със съвременни методи, която се обединява около идеята за обучаване на хора от различни възрасти и социални групи на правилна реакция при бедствия и аварии и оказване на долекарска помощ.
Обезпечават масови събития – фестивали, концерти, спортни мероприятия, офроуд и велосъстезания, планински маратони. Участват в акции, свързани с горски пожари и наводнения, дават доброволни дежурства в спешна помощ, пожарна, COVID отделенията на МБАЛ-Пловдив, в спешното отделение на УМБАЛ „Св. Георги”. За момента имат 29 регистрирани и обучени доброволци в два екипа в София и Пловдив и още 24 в процес на обучение.
СИЛАТА НА ДОБРОВОЛЧЕСТВОТО
Какво мотивира тези млади хора да се грижат за живота на другите, и то на напълно доброволчески начала? „Мотивацията е в това да можеш да помогнеш на някого, използвайки знания и умения, които си усвоил, които са ти интересни, част от хобито ти. Имаме дори колеги от София, които пътуват до Пловдив за дежурства в болници.
Да помогнеш на някой в нужда според нас е висша форма на осъзнаване на това, че живеем в едно и също общество и трябва да си помагаме – без значение дали сме приятели и познати или не. Освен това е приятно, учиш нови неща, предизвикваш себе си и срещаш приятели за цял живот, които извън тази сфера може би никога няма да срещнеш“, споделя Георги Влайков, председател на сдружението.
ОБУЧЕНИЯТА ЗА РЕАКЦИЯ И ДОЛЕКАРСКАТА ПОМОЩ
Георги упражнява различни занаяти – планински водач, скоро и лицензиран парамедик, занимава се с организация на събития – логистика, тиймбилдинги, организира курсове по оцеляване, първа помощ и самоотбрана. „Хората масово нямат познания по елементарни неща, свързани с долекарска помощ, реакция при пожари, катастрофи и други – а такива неща се случват все по-често за съжаление.
Учениците и младежите нямат никакво понятие, възрастните почиват на стари знания, „едно време в казармата това съм го учил“/ „това на курса за книжка са ми го казвали...“. Но медицината се е развила доста за последните 20 години, има нови правила, протоколи на поведение и правилни действия при всякакъв тип кризи – разработени специално за хора, които не са професионалисти. В много държави на запад залагат изключително много на тази подготовка на населението и това се отплаща добре. Тук освен всичко хората винаги имат нагласата „на мен няма да се случи“. Но когато се случи, следват шок, паника, погрешни или никакви действия и ... от това умират хора. Буквално.
Имали сме такива случаи – не е приятно да знаеш, че с 2 прости маньовъра този човек е можел да дочака линейката, а не да почине 4 минути преди тя да стигне до него... като на мястото на инцидента има 10+ човека. Вярваме, че с обученията за младежи, на които много залагаме, ще можем да променим това в един бъдещ период от 5-10 години.“
ИДЕЯТА ЗА ОФРОУД ЛИНЕЙКА
Предложението за оборудване на високопроходим автомобил за тежки терени идва от Георги, членове на сдружението и Петър Лесов и Георги Калашев от клуб „Офроуд Пловдив”, с което работят заедно от години. „Идеята ни е да подпомогнем издирването и спасяването на хора в тежки терени – една такава линейка с обучен шофьор и парамедици може да се движи в дъжд/ сняг/ мъгла/ тъмно и т.н. – нещо, което е невъзможно за хеликоптер“, разказва Георги.
„Дори да не достигне до пострадалия, може да закара екип на 1-2 км от него, което е много добре от гледна точка на време за реакция при такива ситуации – всички сме виждали героичните акции на колегите от ПСС, когато пострадали се носят по 4-5 часа, и една от целите ни е да можем да помагаме в такива ситуации и на тях.“
САМО МЕЧТА ЛИ Е СПАСИТЕЛЕН ХЕЛИКОПТЕР ЗА БЪЛГАРИЯ?
„Хеликоптерът не е мечта, но той не е само машина“, обяснява Георги Влайков. „Трудностите при него са други – бази с необходимото оборудване за поддръжка и ремонт, площадки за излитане, персонал – минимум 6 пилоти и 12 парамедици-спасители + 4 механици... и това е за една база – умножете това по 4 или 6 за добро покритие на страната и ще разберете, че това е дълъг процес с изисквания за кадри и прочие...и това ще отнеме време. Иначе в България има хора, които могат да купят машина и утре... е, и?
Не споменавам летателни планове, юридически проблеми, площадки за кацане върху/ до болници в големите градове... Не мислим, че ще имаме подобна организация в близките 5 години. Затова оборудван и подготвен офроуд автомобил с медицинска апаратура и екип е доста по-възможен и евтин вариант. Минимумът на такива линейки за България според наши проучвания е 12 броя – 6 в Северна и 6 в Южна България – така могат да реагират в случай на нужда сравнително бързо и да бъдат заети с обезпечаване на различни събития, които изискват евентуален спешен транспорт на пострадал/и.
За момента сме събрали около 2/3 от сумата за линейката – закупили сме автомобила и го оборудваме, стягаме и се надяваме до няколко месеца да сме готови, ако съберем нужните средства.“
За дарения:
IBAN: BG68RZBB91551012506770
BIC RZBBBGSF
Сдружение „Аварийно Спасяване Пловдив“
За кампания „Линейка за тежки терени“
Или на KAUZI.BG