Мейнстрийм облеклото за всички поколения

Мария Йоксимович

Завладява света от големия екран, носят го всички – от Марлон Брандо и Джеймс Дийн до Джон Траволта, Шварценегер, Робърт де Ниро и Том Круз, плюс рокерите и пънкарите, както и музикални звезди като Фреди Меркюри и Боб Дилън

Както „малката черна рокля“ на модната дизайнерка Коко Шанел само за една нощ през 1926 г. престава да бъде единствено траурен, вдовишки тоалет и се превръща в неизменна част от гардероба на всяка жена, така и кожените якета, носени първоначално само от пилоти и войници, стават любим елемент от облеклото на безброй мъже и жени по целия свят.

Две години след редизайна на малката черна рокля от легендарната Коко, Ъруин Скот създава черното рокерско кожено яке, „за да не му е студено“ и го нарича Perfecto, на името на любимите си пури. Марката
Perfecto много бързо се превръща в мегахит и си остава такава, за което допринася и това, че такова яке са носили много знаменитости, като Марлон Брандо, пионерите на пънка „Рамонес“ и модния дизайнер Жан-Пол Готие.

Бунтовник без кауза
Популярността на кожените якета няма особена връзка с факта, че хората от първобитния човек насам са се обличали в практична и издръжлива кожа, а е свързана с музикалната и филмовата индустрия още от петдесетте години на миналия век.

Именно по онова време Марлон Брандо във филма „Трамвай „Желание“ облича очарователното кожено яке, а след това
повтаря този стил и във филма „На кея“. Публиката забелязва незабавно добрата дреха и полудява по нея, така че коженото яке се превръща и в символ на имиджа bad boy (лошите момчета), запазена марка на различни субкултурни групи и фенове на Джеймс Дийн, който във филма „Бунтовник без кауза“ носи перфектен екземпляр от него с червен цвят.

Коженото яке е и рокерската униформа на „Ангелите на ада“ (Hell’s Angels), но в края на ХХ век то окончателно се възприема и от „добрите момчета“ и се превръща в мейнстрийм на облеклото за всички поколения. За това със сигурност допринася и изкусителният Джон Траволта като Дани Зуко в легендарния мюзикъл „Брилянтин“. На големия екран Зуко е главатар на банда от приятели, облечени в черни кожени якета, но се влюбва в красивата Санди Олсън (в изпълнението на Оливия Нютън-Джон), която е част от „розовите дами“ и се облича в розово. Заради любовта си към Дани Санди променя радикално аутфита си, което е и сюжетът на филма, и е последвана от милиони момичета.

„Холивудската мода“ и страстта на стилистите към кожените якета, в които обличат главните герои на блокбъстърите, се потвърждават и от филмите „Боен клуб“ (Fight Club), сатирична черна комедия с Брад Пит и Едуард Нортън, всички продължения на „Терминатор“ и, разбира се, „Матрицата“. И наистина, списъкът от филмови герои в „рокерии“ е доста дълъг. В него ще намерите и Стив Маккуин във филма „Голямото бягство“, в който носи пилотско кожено яке, Робърт де Ниро във филма на Скорсезе „Шофьор на такси“, Том Круз в кафяво кожено яке във филма „Топ гън“, Брус Уилис в „Криминале“ (яке от еленова кожа). Юън Макгрегър също прославя коженото яке като бунтовнически символ във филма „Трейнспотинг“, в ролята на неприспособилия се хероинозависим наркоман Рентън.

От друга страна, кожени якета носят и известни музиканти като „Ролинг Стоунс“ и те всъщност са запазената марка на три музикални жанра – рокендрол, пънк и метъл, а феновете им носят кожени якета, за да се идентифицират със своите идоли. Така например, за Лени
Кравиц се говори, че най-вероятно дори спи в кожена пижама, защото класическите, вталени, черни и кафяви кожени якета са неизменен елемент от всяка негова модна комбинация. Малко известно е и това, че фронтменът на групата „Куин“ Фреди Меркюри по едно време дори е създавал якета за известни рокерски магазини в Уест Кенсингтън.

Че кожените якета са едновременно и шик, и куул, дрехи, които стоят отлично и на мъже, и на жени, давайки им комбинираното усещане за
свобода и блясък, би потвърдил и Боб Дилън, който ги носи десетилетия наред, както и Мик Джагър, и певицата Бионсе, която най-много обича да ги съчетава с дънки. Затова, ако още не сте се
снабдили със собствено кожено яке, не губете време. Каквато и да е цената му, то ще се изплати, защото става дума за дреха, която винаги е на мода и е невероятно практична за най-различни ситуации – от пътуванията през „якето за всеки ден“ и до екстравагантните варианти, ако комбинирате своята „рокерия“ с дантелени и копринени дрехи.

Якетата на Битълсите от филма Help!
През втората половина на ХХ век коженото яке се превръща в статусен символ, разпознавателен знак на различни субкултурни течения и невероятно популярна част от облеклото, преди всичко благодарение на големия екран и звездите като Марлон Брандо във филма „Дивият“ и известните музиканти, които го носят като търговска марка. А за това, какво влияние е оказало коженото яке върху модните стилове и течения, говори и фактът, че един екземпляр от него е изложен в музея „Смитсониън“. В Музея на рокендрола в Кливланд е изложено черното кожено яке на Литъл Ричард – американски певец, автор-изпълнител, музикант и актьор, който през 1955-1957 г. записва редица големи хитове, като Tutti Frutti, Long Tall Sally, Lucille и Good Golly Miss Molly.
Износени якета, носени от известни личности, често могат да се срещнат и по търговете, като коженото яке на авангардния художник Жан-Мишел Баския, изложено на търг миналата година в Ню Йорк. Якето на трагично починалия, едва 27-годишен млад художник е продадено от аукционната къща Swann. Кожените якета, носени от китариста Джордж Харисън и барабаниста Ринго Стар във филма за „Бийтълс“ Help!, заснет през 1965 г. в Алпите само за пет дни, са продадени на търг през 2014 г. в Ливърпул за 115 000 паунда, въпреки че са били оценени само на 20 000 паунда. Якетата на прочутите музиканти са продадени от Ричард Лестър (82), режисьор на филма Help!, както и на първия филм за „Бийтълс“, „A Hard day’s Night“.