Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Хрупкави, но с маслена текстура, приятно сладки и вкусни, кедровите ядки представляват малки ядливи семена (зърна) от женската шишарка на вид борово дърво. Боровите ядки наистина са прекрасен източник на хранителни вещества от растителен произход – минерали, витамини и благоприятни за сърцето мононенаситени мастни киселини, които помагат изключително много на здравето, като намаляват нивата на лошия холестерол в кръвта.

От ботаническа гледна точка боровете принадлежат към семейството на Pinaceae в рода Pinus. Боровите дървета се срещат главно в студените и тайговите гори на северното полукълбо, особено в Сибир и Канада. Те са огромни, високи и прави дървета с голямо стъбло, което може да достигне до 23 метра височина, с пирамидална или чадъровидна корона от гъста зеленина.

Женските шишарки се нуждаят от около две-три години, за да узреят след опрашването. При зрялост те могат да достигнат от 3 см дължина до много големи размери – достигащи до 35 см. Люспите близо до основата и върха са малки и стерилни и следователно не носят семена. След като узрее и изсъхне, шишарката естествено се отваря, за да освободи ядливото борово семе.

Двата познати вида бор, известни с големите си ядливи ядки, включват Pinus sibirica и Pinus koraiensis. Западните (каменни) борове имат дълги тънки ядки в сравнение с ориенталските борове, при които семената са широки, големи и имат по-високо съдържание на мазнини.

Кедровите ядки имат здрава тъмнокафява външна обвивка (черупка). Ядливата ядка отвътре е кремаво бяла, има деликатен маслен приятно сладникав вкус.

Боровият орех Chilgoza (Pinus gerardiana) е друг различен сорт бор, открит в западните хималайски гори на Пакистан, Индия (Кашмир, Химачал Прадеш) и Афганистан. Боровете Chilgoza са подобен вид на каменните борове – с дълги, тънки, заострени ядки.

Ползи за здравето от кедровите ядки

Кедровите ядки са едни от богатите на калории ядливи ядки. 100 г сухи ядки осигуряват 673 калории. В допълнение те съдържат множество полезни за здравето фитохимикали, витамини, антиоксиданти и минерали.

Тяхното висококалорично съдържание идва главно от мазнините. Наистина ядките са особено богати на мононенаситени мастни киселини като олеинова киселина, която спомага за понижаване на LDL или „лошия холестерол“ и повишава HDL или „добрия холестерол“ в кръвта. Проучванията показват, че средиземноморската диета, която съдържа полезни количества мононенаситени мастни киселини, витамини и антиоксиданти, помага за предотвратяване на болести на сърдечносъдовата система, като благоприятства здравословния липиден профил на кръвта.

Боровите или кедровите ядки съдържат есенциална мастна киселина (омега-6 мазнини) или пиноленова киселина. Скорошни изследвания показват потенциалната му употреба при загуба на тегло поради намаляване на апетита. Пиноленовата киселина задейства освобождаването на потискащи глада ензими холецистокинин и глюкагоно-подобен пептид-1 (GLP-1) в чревния тракт. Освен това се смята, че пиноленовата киселина има свойства за понижаване на лошия холестерол, като повишава усвояването му от черния дроб.

Подобно на бадемите, кедровите ядки също са отличен източник на витамин Е, съставляващ около 9,33 mg на 100 g (около 62% от RDA). Витамин Е е мощен мастноразтворим антиоксидант, необходим за поддържане целостта на клетъчната мембрана на лигавицата и кожата, като я предпазва от вредните свободни кислородни радикали.

Освен това боровете са едни от ядките без глутен и следователно са популярна съставка при приготвянето на безглутенови рецепти. Те могат да бъдат здравословна алтернатива при хора с хранителна алергия към пшеница и целиакия.

Кедровите ядки са отличен източник на витамини от групата B-комплекс като тиамин, рибофлавин, ниацин, пантотенова киселина, витамин B-6 (пиридоксин) и фолати. Тези витамини работят като кофактори за ензимите в метаболизма на клетъчно ниво в човешкото тяло.

Съдържат здравословни количества минерали като манган, калий, калций, желязо, магнезий, цинк и селен. С 8,802 mg на 100 g (около 383% от препоръчителния дневен прием) боровете са един от най-богатите източници на манган. Манганът е изключително важен кофактор за антиоксидантния ензим супероксид дисмутаза. Следователно консумацията на борови ядки помага на човешкото тяло да развие устойчивост срещу вируси и да изчисти вредните радикали.

Маслото от кедрови ядки има деликатен вкус със сладък аромат и се използва в много традиционни медицински средства. Основните химични компоненти в боровото масло са борнеол, борнилацетат, α и ß-феландрен, α-пинен и ß-пинен. Неговите омекотяващи свойства помагат кожата да бъде добре защитена от сухота. Също така се използва в готвенето и като „носител или базово масло“ в традиционната медицина и ароматерапията, във фармацевтичната и козметичната индустрия.

Избор и съхранение

В дивата природа семената, паднали на земята, обикновено се събират и обработват. На пазара можете да намерите предимно обелени кедрови ядки.

Когато купувате цели ядки, без черупки, потърсете тези, които имат ярък цвят, компактни, еднакви по размер, усещат се тежки в ръка и трябва да издават добър метален звук, когато се изсипят отвисоко. Те трябва да са без пукнатини, мухъл, петна и гранясване.

Олющените и обработени ядки също се предлагат за продажба в херметически затворени найлонови торбички в магазините.

Ядките без черупки имат дълъг срок на годност и могат да се съхраняват месеци наред. Развалят се по-бързо, ако са изложени на светлина, топлина и влажна среда. Затова съхранявайте обелените ядки в херметически затворени буркани и ги дръжте в хладилника.

Методи на приготвяне и сервиране

Може да приготвите домашни бисквитки с борови ядки.

Сибирските обикновено се ползват в суров вид, но могат да се консумират и печени, осолени или подсладени.

Те също така се използват в граноли, сладкиши, шоколади и хрупкави сурови енергийни блокчета.

Може би най-често се използват поръсени върху салати, защото придават по-богат и засищащ вкус и аромат.

Кедровите ядки могат да се използват и в десерти, като мелби и различни рецепти със сладолед. Често присъстват в месни, рибни и зеленчукови ястия. Маслото от кедрови ядки се използва и при готвене, и за приготвяне на салати.

Безопасност

Има редки случаи на променено вкусово възприятие (какогеузия или борова уста) след консумация на кедрови ядки. Появява се няколко дни след консумация на ядки и може да продължи до една седмица. Въпреки това боровата уста е самоограничаващо се състояние и преминава от само себе си.

При някои чувствителни хора може да се появи алергия към кедрови ядки. Симптомите на реакцията могат да варират от обикновен кожен сърбеж (копривна треска) до тежка форма на анафилактични прояви, включително затруднено дишане, болка в корема, повръщане и диария. Кръстосани реакции могат да възникнат и при някои други ядки и плодове, особено от членовете на семейството на Anacardiaceae като манго, кашу, шам фъстък и др. Затова, ако имате известни алергични реакции към тези ядки, внимавайте, когато ги консумирате!