Предраг Груич

Идеята, според която горите и горският въздух заемат особено място в опазването на общественото здраве, не е нова. Отдавна е известно терапевтичното значение на природата, знае се, че гората освежава тялото и ума. Едва през 1982 година обаче японецът Томохиде Акияма, отговарящ по това време за японските гори, включително и за тези с хилядолетни кедри, измислил термина шинрин-йоку, с който да означи прекарването на време сред природата, в превод ,,горско къпане”.

Гората стимулира всичките ни сетива, в нея сме изложени на въздействието на ароматните молекули на горските дървета, наречени фотонциди. Прекарването на времето в различни активности като ходене, бягане, разтягане или йога в горска среда намалява кръвното налягане и успокоява, премахва метаболитните проблеми, влияе върху телесното тегло, диабет тип 2, намалява стреса и безсънието. Ефектът му продължава  до 30 дни след разходка в гората. Затова ако не можете да планирате отдих в гората, отидете в нея на еднодневен излет, разхождайте се, вдишвайте чист въздух с пълни гърди и релаксирайте сред зеленината. Изберете си гора, в която има „пътека на здравето” и следете указателните табели. Разходката по пътеката на здравето трябва да бъде без спиране и съобразена с вашия ритъм, кондиция, възраст и здравословно състояние. Необходимо е цялото ви тяло да се движи, при което ръцете да бъдат свободни и да следят ритъма на крачките. Полезни са и туристическите щеки, които активират торса, повишават общата телесна активност с около 30% и създават чувство за стабилност.

Голям брой горски площи имат и спортни пътеки. Те са дълги обикновено 1200 м, като на всеки сто метра са поставени спортни уреди, често има и малка спортна площадка на открито. Ако тепърва започвате да правите нещо за кондицията си, бягайте леко и използвайте местата, където можете да правите упражнения за разтягане. Можете например бавно да вдигате единия си крак, после другия като разтягате и отпускате Ахилесовото си сухожилие, след това да повдигнете ръцете си под ъгъл от 90 градуса спрямо тялото и да извършвате малки въртеливи движения с ръцете си спрямо въображаема ос, първо на едната, после на другата страна. Започнете с три серии от по 10 въртеливи движения на всяка страна и постепенно увеличавайте броя им. После вдигнете ръцете над главата си: все едно, че искате да достигнете високите клони и се протягайте ту на пети, ту на пръсти.

Бъдете на спортната пътека поне два пъти седмично и всеки месец увеличавайте броя на упражненията. Които и от тях да изберете, никога не се състезавайте с другите, а се вслушвайте в тялото си и се състезавайте със себе си.