Текст: д-р Мариана кобер, интензивен терапевт

Човекът както всички живи същества следва биологични ритми и цикли, които са жизнено важни за развитието му. Взаимовръзката им се изучава от една доста млада научна дисциплина – хронобиологията. Най-известен е ритъмът на деня и нощта. Той определя нашия работен ритъм и този на бодърстване и сън. Той зависи основно от разпределението на светлината през денонощието.

Вече се знае, че ние притежаваме вътрешен часовник, който ни дава такта. Той реагира на външни влияния, но продължава да тиктака и когато светлината е изгасена. Основните промени на функциите на тялото ни в постоянни повтарящи се цикли се наричат биоритми.

Най-важните ритми са например ритъмът на бодърстване и сън, ритъмът на поемане на храна и вода, ритъмът на телесната температура, ендокринологичните ритми, както цикълът на активността ни денем и нощем. Други форми на биологичната ритмика са женският цикъл, сърдечната дейност и обновяването на кръвните клетки.

Биологичният часовник играе важна роля. Той съобщава на тялото ни кога трябва да сме активни и кога да почиваме, повлиява функциите на организма ни като кръвно налягане, температура на тялото, наличието на хормони. Центърът на ръководене на ритмите в човешкото тяло е нервно зрънце в нашия мозък, не по-голямо от оризово, наречено нуклеус. Той се ръководи от мозъка с помощта на хормони и реагира преди всичко на различие в светлината. Днес са все повече външните фактори, които оказват влияние върху биоритмите ни, например все повече хора предприемат дълги полети в различни часови зони, работят нощни смени и т.н.

Ако постоянно не се обръща внимание и на индивидуалния дневен ритъм, това може да доведе до нарушение на съня, намаляване на силите ни и работоспособността и дори се повишава рискът от депресия и телесни повреди. Както всички знаем, има два вида хора – ранобудни и такива, които предпочитат да са активни вечерно време по-късно.

Голямата часова разлика при дълги пътувания сериозно нарушава биологичния ни ритъм и може да причини главоболие, умора, замаяност, сънливост или безсъние. Адаптацията ни може да отнеме седмица и допълнително се затруднява, ако не сме се наспали преди полета, ако се дехидратираме или приемаме алкохол. Причината на дискомфорта се крие в това, че дългите полети объркват биологичния ни часовник, отговорен за съня и събуждането. В такива случаи може да ни помогне хормонът мелатонин, който се произвежда от организма. Но той вече може да се синтезира и изкуствено и се продава под формата на таблетки по 1, 3 и 5 мг като лекарство срещу безсъние. Според много проучвания приемът на до 5 мг мелатонин преди лягане може да преодолее дискомфорта от часовата разлика, тъй като той ни помага да заспим по-бързо, подобрява качеството на съня и ни прави по-малко сънливи на сутринта. Учените предупреждават, че приемът на мелатонин е противопоказан при хора, страдащи от епилепсия или нарушения на съсирването на кръвта. Друго, което може да се направи, за да настроим по-бързо биологичния ни часовник, е да се прекара три часа на тъмно след полет на изток и три часа на дневна светлина след полет на запад. Процесите в тялото протичат непрекъснато, а биологичният ни часовник определя промените във физиологичното и умственото състояние на организма ни в хода на денонощието. Докато нашият ум разбира, че сме преминали в друга часова зона, то за тялото, органите и вътрешните процеси е по-трудно да се адаптират. По принцип след пресичането на една часова зона е необходим поне около един ден, за да се възстановим. От това следва, че при по-дългите полети е нужно повече време, за да се адаптираме.

Традиционната китайска медицина може да ни помогне да се справим с дискомфорта, предизвикан от часовата разлика след полет до другия край на света. За да се възстановят нарушенията, тя използва цялостен подход и лекува не само тялото, но ума и душата. Има няколко метода, които биха ни помогнали, например билковата терапия (напр. сибирски женшен, китайски лиммонник, лайка, валериан) и храненето. Добре е да се избягват пикантната и мазна храна и алкохолът, а в замяна на това да се пие повече вода, докато сме в самолета. Други възможности са акупресурата, акупунктурата и масажът на цялото тяло.