Укрепете имунната система

д-р Йелена Микич

Профилактиката е най-добрата защита. Ефикасно лекарство против настинка и грип не съществува. Укрепете имунитета и следвайте препоръките за този период от годината.

Грипът е заразна вирусна болест, която се предава по въздушно-капков път (при кихане и кашляне) най-вече на закрито. През зимния период настинката и грипът са по-чести, а могат да прераснат и в епидемия. Ниските температури, по-голямата влажност на въздуха навън и сухият въздух в затоплените помещения създават благоприятни условия за развитието на причинителите на тези болести. За това допринасят и престоят и събирането на повече хора в закрити, слабо проветрени помещения.

Симптоми
Обикновено симптомите на грипа се появяват внезапно. Характерни са висока температура – 39 градуса и повече, слабост, неразположение, болки в мускулите и ставите. Основната разлика между грипа и настинката, освен в причинителите им, се крие в интензитета на протичане на двете болести. Грипът (Инфлуенца) е остро заболяване на респираторния тракт като в повечето случаи е в резултат от вирусите Инфлуенца от тип А и Б. Симптомите при грипа са сходни с тези при настинката, но са доста по-силно изразени и продължават по-дълго. Ако не се лекува навреме и правилно, грипът може да бъде опасен. Възможни са усложнения, най-честите сред които – пневмония и обструкция (запушване) на дихателните пътища. За разлика от настинката, грипът има ясно изразен сезонен характер, а способността на вирусите да мутират затруднява лечението.

Причинители
Причинителите на настинката са над двеста и се разпространяват чрез директен контакт и по въздушно-капков път – докато диша, киха или кашля, заразеният човек отделя малки капчици. Симптомите на настинката започват ден или два, след като сме били в контакт с вируса. Обикновено инфекцията обхваща гърлото и синусите – те са първата ѝ спирка, като съществува възможност да се разрасне и към бронхите. При поява на силни болки в ставите или температура над 39 градуса, която не спада в продължение на два дни, е възможно да се е стигнало до бактериална инфекция.

Имунитет
Засиленият имунитет дава възможност на организма да се предпази от източника на болестта сам – той е първият защитен механизъм при респираторни инфекции и има важна роля дори при поява на такива. Задачата му е да ограничи и да не допуска прекомерно увреждане на тъканите. Подпомогнат от медикаментозно лечение, неговата функция е максимално бързо да оздрави организма. Освен това, защитните ни сили запаметяват причинителя на инфекция и при евентуално последващо разболяване са много по-подготвени да му противодействат.

За да се предпазим, трябва да обърнем внимание на правилното хранене и редовните физически дейности целогодишно, а не само през зимния период. Липсата на сън, големите натоварвания без съответната почивка могат да доведат до физическо и психическо изтощение, което значително влошава защитните сили на организма. Профилактиката е най-ефикасната защита, защото лекарство против настинка и грип не съществува. Ето защо укрепването на имунната система е възможно най-добрата препоръка за предотвратяването на тези болести!

Хранене
Меню, включващо повече чесън, консумация на цитрусови плодове, прясно зеле и чушки са добър съюзник в борбата с настинката и грипа. Изобщо, пресните зеленчуци, както и преминалите лека термична обработка са в основата на разнообразното хранене. Към тях трябва да добавим и умерени количества пилешко месо. Поне два пъти седмично трябва да се яде риба, а млечните продукти са част от всекидневното меню (сирене и чаша кисело мляко). През грипния сезон супите и яхниите би трябвало да присъстват на трапезата всеки ден. Препоръчват се чайове и прясно изстискани сокове от плодове и зеленчуци.

Хранителни добавки
При всички случаи витаминните добавки ще подпомогнат здравословното и балансирано хранене и до голяма степен ще допринесат за укрепването на имунитета и повишаването на устойчивостта на организма, но не са заместител на натуралните продукти. На тях трябва да се гледа като на хранителни добавки.

Физически дейности
Недостатъчните физически дейности определено правят организма ни лесна мишена за причинителите на тези болести. Заседналият начин на живот отслабва защитните ни механизми и улеснява развитието на заболяванията. Доказано е, че ежедневните физически дейности укрепват имунната ни система. Всекидневните разходки от по 20 до 30 минути ще допринесат за доброто ни здраве.

Хигиена
Когато говорим за профилактика, хигиената е на първо място. Хубаво е да мием ръцете редовно и старателно. Препоръчително е винаги да имате под ръка мокри кърпички. Когато това е възможно, избягвайте престоя в непроветрени помещения с много хора, както и задимените пространства. Освен това е препоръчително да избягвате близките контакти със заразени хора. Ако това е невъзможно, носете маска. Ако забележите, че все пак някой от симптомите на настинката или грипа се появи, се обърнете към вашия лекар своевременно, за да може той незабавно да ви постави диагноза и да ви предпише правилно лечение. С него може да обсъдите и поставянето на ваксина, един разпространен метод за справяне с грипа по целия свят.