Текст: Антоанета Атанасова, фамилен психотерапевт, педагог

Менопаузата – период от живота на жените, който често е съпроводен от погрешни представи, събуждащи страх и притеснения. Но менопаузата не е болест, не е и диагноза, а естествен физиологичен процес, настъпващ по различно време, обикновено между 48 и 52-годишна възраст на жената.

Наименованието менопауза произлиза от гръцки език и означава спиране на менструацията. Докато в миналото малко жени са успявали да доживеят своята естествена менопауза, днес много прекарват почти една трета от живота си след нея.

През 1841 г. в Европа продължителността на живота на жената е била около 40 години, докато днес тя наближава 80 години. С удължаването на продължителността на живота, увеличаването на средната възраст на майчинството и изобилието от процедури за поддържане на младо лице и тяло, днешните 50-годишни жени нямат нищо общо с тези отпреди.

Но често настъпването на менопаузата се преживява по-трудно, отколкото в миналото, поради несъответствието между начина, по който преживяваме възрастта си, външния си вид и физиологичната реалност.

Този период от живота се приема различно – за някои жени менопаузaта може да бъде свързана със страх и загуба, докато за други може да бъде добре дошъл край на менструацията и страха от нежелана бременност.

Какво ще бъде качеството на живот в тази част от пътя ни в голяма степен зависи от нас, от нашата способност да приемаме промените, да се адаптираме към новото, да се справяме с трудностите. За съжаление в съвременния свят не се гледа с добро око на остаряването и се полагат неимоверни усилия то да бъде отложено колкото се може по-дълго.

В култура, в която младостта е фетиш, менопаузата се приема като крайно нежелан белег на напредване на възрастта. Освен това този период обикновено е съпроводен и от други стресови фактори – застъпва се със „синдрома на опустялото гнездо“, когато порасналите деца напускат дома, с грижата за възрастни родители и близки, с обичайните работни и финансови ангажименти.

При всяка жена менопаузата протича по различен начин, а и по различно време може да започне този процес, но все пак какво да очакваме? Ето някои от емоционалните промени:

  • чувство на тъга,
  • липса на мотивация,
  • безпокойство,
  • раздразнителност,
  • затруднена концентрация,
  • лесна умора,
  • промени в настроението,
  • напрежение,
  • нарушение на паметта,
  • намалено либидо.

По време на менопаузата не е необичайно при жената да се наблюдава намаление или дори липса на либидо. Много жени преживяват трудно този период, защото го свързват със загуба на своята еротична сила. Това обаче не е непременно неизбежно и менопаузата и сексуалното желание могат да се съгласуват. Менопаузата не означава край на женствеността!

Напротив, веднъж освободени от майчинството, освобождавайки се и от културните предразсъдъци, можете да обогатите своята сексуалност. Може да минете през този етап от живота като победителки, без да губите своята женственост. Необходимо е само да останете уверени в себе си, в способността си да обичате и да изпитвате удоволствие.

Менопаузата е край на репродуктивния живот. Прекъсването на фертилния период е загуба, която изисква своето време на траур. И както при всяка загуба има нужда да си дадете време да скърбите, да сте нежни и милостиви към себе си.

Но след грижите и ритуалите по отминалото време на майчинство и една друга женственост е добре да преразгледате психологическото наследство на майките и бабите си и да поемете отговорност за себе си.

На 50 години, осъзнавайки, че сте в средата на живота си, вие активно може да работите за личностното си развитие.

И за да бъде по-леко пътуването, нужно е да сте подготвени – добре екипирани със знания и умения, които ще ви помогнат да се наслаждавате на живота.

Какво може да направите?

  • Погрижете се за физическото си здраве, посещавайки редовно своя гинеколог.
  • Говорете с близките си за вашите нужди.
  • Приятелките винаги ще помогнат, ако ги потърсите.
  • Сега имате повече време, изполвайте го за вас – търсете нови приключения, нови места, хора, преживявания.
  • Почивайте си, отдайте се на леки разходки, йога или каквото ви сърце поиска, но не забравяйте умерената физическа активност.

Важно е да бъдете отговорни и да не пренебрегвате този етап от живота. Да се погрижите за себе си, като вместо да мислите за загубите – на добрата фигура и детеродни функции, да се фокусирате върху това, което имате – свободата да изберете себе си, да инвестирате време в себепознание и личностно развитие.

По-добре е да яхнете вълната на менопаузата и умело да сърфирате в океана на удоволствията и забавленията, отдавайки се смело на това особено приключение – менопаузата.