Индивидуална програма за отслабване

Ана Николич

Днес съществуват много и разнообразни диети, за които хората се информират и обменят опит, като тази на Аткинс, лунната и др. Най-често това, което търсят хората се свежда до това, как бързо и лесно да свалим излишните килограми. Сред цялото многообразие една нова диета набира все по-голяма популярност – хроно. Все по-често се разменят хроно рецепти и се приготвят хроно ястия за цялото семейство.

Хроно диетата е индивидуален метод за регулиране на теглото спрямо здравословното състояние, възрастта и телосложението на всеки човек. С други думи, това което е полезно за един, може да не бъде за друг. Ето защо програмата за хроно диета трябва да бъде изготвена от специалист, който е преминал през съответното обучение.

Тя включва индивидуален преглед и тест за непоносимост към храни, списък с хранителни добавки и персонализирана схема за правилното комбиниране на продуктите. Програмата се основава на следните параметри:

Гликемичен индекс (ГИ): Показва бързината, с която се покачват нивата на кръвната захар след консумацията на някои храни. Всъщност, трябва да се избягват храни с висок ГИ и да се набляга на консумацията на такива с нисък.

Алкално-киселинен баланс: По своя състав хранителните продукти могат да бъдат алкални, киселинни и неутрални. При хроно диетата се набляга върху алкалните храни, с цел да се намали вредното въздействие на киселинните. Понятията киселинни и алкални храни се отнасят до реакциите, които предизвикват в организма при процесите на храносмилане. Към киселинните спадат захарта, изкуствените подсладители и бялото брашно, а към алкалните – чесън, лук, горчица, грейпфрут, киви, ябълков оцет и др.

Правилно комбиниране на храни: Хроно диетата не налага строги ограничения върху количеството храна. Закуската е задължителна – препоръчват се както протеини, така и въглехидрати. Впрочем това е основното хранене, което трябва да осигури на организма енергия за целия ден и е единственото, при което е позволена комбинация между въглехидрати и протеини. За обяд са предвидени растителни и животински белтъчини (избягват се продукти от зърнени храни), които могат да се комбинират със зеленчуци.

Обядът не трябва да бъде по-обилен от закуската. Не се препоръчват плодове за закуска, а само между обяд и вечеря и то в ограничени количества. Хроно вечерята е подобна на обяда – избягват се въглехидрати и зърнени храни и се консумират леки протеини и зеленчуци (например риба и манголд – наричан още спанаково или листно цвекло).

График на хранене: Привържениците на хроно диетата твърдят, че човешкият организъм преработва храната по различен начин в различните части на деня. Менюто трябва да включва три основни хранения (закуска, обяд и вечеря) и следобедна закуска. Между тях не е позволено похапването на плодове, а времето между отделните хранения трябва да бъде от четири до пет часа.

Забележка: Хроно диетата предполага определени ограничения – препоръчително е да се избягва краве мляко (прясно и кисело), както и зеленчуците, които съдържат много скорбяла и плодовете, които са забранени през по-голямата част от деня. Ето защо е препоръчително да се консултирате с вашия лекар, преди да пристъпите към хроно диетата.