Как да нормализираме храносмилането

Причините

Храносмилателните нарушения се дължат на начина ни на хранене – на вида на храната и напитките и на тяхното качество. Живеем в индустриален свят и консумираме прекалено много преработени храни, пълни с консерванти и загубили голяма част от хранителната си стойност в процеса на обработка, дори откровено вредни за организма. Към това се добавя динамичният и стресов начин на живот на съвременния човек, който допълнително нарушава нормалните храносмилателни процеси. Най-честите храносмилателни нарушения са запек, газове с подуване и болки в корема, киселини и регургитации (връщане на храна), диария.

Запек
Запекът може да бъде предизвикан от физиологични фактори: хормонални промени по време на бременност и менопауза; напреднала възраст и липса на физическа активност, тежка дехидратация (обезводняване); както и от психологически фактори: стрес, пренебрегване на нуждата да се отиде до тоалетната. Някои обезболяващи, антидепресанти и лекарства за лечение на високото кръвно налягане също могат да доведат до запек. Може да бъде и придружаващ симптом на редица заболявания. Често обаче запекът се появява още от ранна възраст и се лекува неправилно – със слабителни от самото начало, а те трябва да са последното средство. Решението е да се пие достатъчно вода (30 мл вода на килограм телесно тегло), да се създаде навик за изхождане по едно и също време (например сутрин след изпиване на чаша топла вода или след закуска), да се консумират храни с влакнини, да има достатъчно двигателна активност. Ако се налага, се добавят медикаменти, с които не се привиква. Хроничният запек води до поява на дивертикули и постоянен дискомфорт, увеличава риска от рак на дебелото черво.

Подуване, газове и болки
Захарта и рафинираните въглехидрати стимулират растежа на нездравословните бактерии в червата и предизвикват подуване на корема. Освен това прекалената консумация на захар води до покачване на теглото и промени в настроението, може да допринесе за развитието на диабет. При газове и подуване на корема много добър ефект има ограничаването на глутена от ежедневното меню – глутен съдържат зърната на пшеницата, ръжта и ечемика (могат да се заместят с кафяв ориз, киноа, царевица).

Киселини и регургитации
Тези оплаквания се дължат на бързото хранене без достатъчно сдъвкване на храната, на преяждането (особено вечер), на консумирането на мазни храни и газирани напитки. Стресът и късното лягане с недостатъчно сън допринасят за усилване на оплакванията. В някои случаи става дума за инфекция с Хеликобактер пилори в стомашната лигавица, която е условие за поддържането с години на хроничен гастрит. Дългогодишната инфекция е предпоставка за усложнения като язва и рак на стомаха.

Диария
Диарията е храносмилателно разстройство, което може да бъде причинено от различни фактори: прием на антибиотици (водещ до дисбактериоза), вирусна или бактериална инфекция, синдром на раздразненото дебело черво, стрес. Диарията може да бъде придружаващ симптом на друго сериозно заболяване (амилоидоза, тумори и др.) Профилактиката е от голямо значение за предпазването. Тя включва спазване на цялостна лична хигиена (особено важно е измиването на ръцете с топла вода и сапун след всяко посещение на тоалетната, както и преди хранене). Използване на индивидуални тоалетни принадлежности и прибори за хранене. При пътуване в други страни, рискови за „диарията на пътешественика”, се препоръчва да се пие бутилирана вода, да се избягват: лед на кубчета, сурови плодове и зеленчуци, термично не добре обработени меса и риба, храни, приготвени на открито, миди.

ВАЖНО Е ХРАНОСМИЛАТЕЛНИТЕ НАРУШЕНИЯ ДА БЪДАТ ОТСТРАНЯВАНИ НАВРЕМЕ, ЗАЩОТО ТЕ ВЛИЯЯТ ОТРИЦАТЕЛНО НА КАЧЕСТВОТО НА ЖИВОТ И НА РАБОТОСПОСОБНОСТТА И МОГАТ ДА ДОВЕДАТ ДО ПСИХОЛОГИЧЕСКИ И СОЦИАЛНИ ПРОБЛЕМИ.

Как да нормализираме храносмилането?
Не преяждайте – преяждането води до повече киселини, подуване на корема и газове.
Избягвайте смесването на много храни – то води до ферментация в червата и образуване на повече газове.
Не се хранете късно вечер – осигурете поне 3 часа от последното хранене и времето за сън.
• Избягвайте похапването между основните хранения.
Пийте много вода – според телесното ви тегло, от 1,5 до 3 литра дневно.
Консумирайте много сурови плодове и зеленчуци, салати, зеленчукови смутита и плодови фрешове.
Движете се колкото може повече – златното правило гласи: „1 ябълка и 10 000 крачки всеки ден“.
Забравете за пържената и пикантната храна – приготвяйте храната си с възможно най-лека топлинна обработка.
Избягвайте млякото и млечните продукти. Прясното мляко е предназначено за малките бозайници от съответния вид, не за човешка храна.

ДОПЪЛНИТЕЛЕН СЪВЕТ:
Приемайте редовно пробиотични храни (кисело мляко, кефир, кисело зеле, маслини, зрели плодове и зеленчуци) или компенсирайте с пробиотици като хранителни добавки. Пробиотиците са ценни микроорганизми, които подпомагат разграждането и усвояването на храната, подкрепят имунната система, балансират pH в тънките и дебелото черво, регулират перисталтиката, намаляват възпалителните процеси в червата, синтезират витамини от групата B, витамин К и подобряват абсорбцията на минерали, неутрализират токсините, не позволяват свръхрастежа на кандида и други патогенни микроорганизми, нормализират серумния холестерол.

В АПТЕКИ BETTY МОЖЕМ ДА ВИ КОНСУЛТИРАМЕ ОТНОСНО РАЗЛИЧНИТЕ ХРАНИТЕЛНИ ДОБАВКИ – ЕНЗИМИ И ПРОБИОТИЦИ, КОИТО ЩЕ ВИ ПОМОГНАТ В ПРЕОДОЛЯВАНЕТО НА ХРАНОСМИЛАТЕЛНИТЕ НАРУШЕНИЯ.

Кога е необходимо да се консултирате с гастроентеролог?
При новопоявил се запек, при наследственост за тумори на дебелото черво, най-често след 40-45 годишна възраст, при по-дълго от няколко седмици подуване на корема, при редуване на запек с разстройство, при чувство за недоизхождане, при слуз и кръв след изхождане. В някои от случаите се налага колоноскопия. При продължаване на оплакванията от киселини, връщане на стомашни сокове и необичайна тежест след хранене повече от 2-3 седмици, се препоръчва ендоскопско изследване на хранопровода, стомаха и дуоденума с тест за Хеликобактер пилори.

За допълнителни съвети се обърнете към вашата аптека BETTY.