От медицинска гледна точка стриите не се считат за проблем, а единствено за естетичен недостатък. За нутриционистите обаче те са знак, че нещо в организма не се случва както трябва. Нека не забравяме, че кожата е най-големият орган и също така е част от отделителната система. Различни дефицити, както и натоварването на останалите органи от отделителната система – черен дроб, бъбреци, черва – се отразява негативно на кожата.

Едва ли има средство, включително и козметично, което напълно да заличи появилите се вече стрии, но подходящото хранене, хранителни добавки и грижа могат да подобрят значително състоянието. А за да не се стига дотам, най-добре е да наблегнем на превенцията. За да решим проблема със стриите, първо трябва да открием причината за тяхната поява. Тези некрасиви резки по кожата се появяват вследствие на:

  • хормонални промени;
  • рязка загуба или покачване на тегло;
  • загуба на еластичност на кожата;
  • дефицит на хранителни вещества: витамин С, протеини, мастни киселини, цинк.

Някои от нас са по-предразположени към образуването на стрии, докато при други кожата е еластична и не формира подобни образувания. Понякога това е въпрос на фамилна обремененост.

И така… Какво да направим за превенция или за подобряване на състоянието при стрии?
Като цяло редовното правилно хранене и редовната детоксикация на организма (2 пъти в годината основно) ще подобрят състоянието на вашата кожа. За да не товарим основните органи на отделителната система, първо изключваме храните, които вредят:

  • Трансмазнини – маргарини (вкл. храни, съдържащи „растителни мазнини“), тежки меса, кайма, колбаси от всякакъв тип, рафинирани масла.
  • Пържено и готвено.
  • Продукти, съдържащи бяла захар – сладка, компоти, желета, конфитюри, сладоледи, пасти, торти, шоколади, бонбони и други подобни.
  • Тестени произведения от бяло брашно – хлябове, кифли, баници, кексове, бисквити, макарони и други подобни.
  • Бял ориз и други зърнени храни, на които са махнати обвивките.
  • Храни, съдържащи сол и самата сол.
  • Сладки газирани напитки – кола, тоник, лимонада и други подобни.
  • Месни произведения – салами, колбаси, кренвирши и други.
  • Непълноценни, пушени, сушени, солени и тлъсти меса.
  • Консервирани плодови и зеленчукови сокове.
  • Пакетирани зърнени и картофени изделия – чипс, снакс, царевични пръчици, пуканки, солети и други подобни.
  • Консервирани храни и оцет, както и готварска сол в по-големи количества.
  • Храни, съдържащи Е-та, консерванти, стабилизатори, оцветители, подобрители и набухватели.
  • Алкохол, цигари и енергийни напитки.
  • Готови бульони, миксове подправки и др. подобни.
  • Рафинирани продукти, включително рафинирано растително олио.

Стероидни кремове
Избягвайте директното излагане на слънчева светлина през лятото.
Внимавайте с драстичните промени в теглото, а през бременността най-добре се консултирайте с нутриционист, за да предотвратите натрупването на излишни килограми.

Добрата новина е, че храните, които оказват ползотворно влияние при стрии, са здравословни и полезни и за други неща. Ако не искате да си признавате, че хрупате спанак и броколи заради стриите, може винаги да се оправдаете, че просто се стараете да се храните здравословно.

Полезни храни и навици, които помагат да се справим със стриите

  • Добра хидратация – водата спомага за детоксикацията на тялото и по този начин е полезна за кожата, а хидратираната кожа е мека и еластична и не образува стрии. През бременността се нуждаете от по-голямо количество вода, тъй като тялото поддържа повече кръв и формира околоплодна течност.
  • Зелени зеленчуци – броколи, спанак, маруля и др. – съдържат лутеин, който предпазва кожата, намалява стриите и спомага тя да изглежда по-гладка.
  • Бобови (бял боб, леща, нахут и др.) – богати са на цинк, основен елемент за здравето на кожата. Не забравяйте да ги накиснете за няколко часа във вода, преди да ги сготвите, за да се усвоят по-добре.
  • Свежи плодове – спомагат пречистването на тялото и съдържат витамини, минерали и фибри, които въздействат благоприятно на кожата. Избирайте сезонните и свежи плодове.
  • Авокадо – полезните мазнини, които съдържа, правят кожата мека и гладка. Опитайте с ¼ авокадо на ден, всеки ден и сами ще забележите разликата.
  • Зехтин и шарлан (нерафинирано слънчогледово олио) – тези видове олио дори могат да се ползват за готвене при температура до 180°С за кратко, а същевременно осигуряват на кожата защита от освободените радикали, доставяйки витамин Е.
  • Дива сьомга – източник на есенциални мастни киселини (които тялото не може да си произвежда само). Те спомагат за възстановяването на кожата, нейния растеж и хидратация. Намаляват възпалителните процеси.
  • Краставици – помагат ни да поддържаме кожата хидратирана, което стимулира формирането на колаген.
  • Домати – богати на витамин С, който участва в образуването на колаген. Съдържат и ликопен, който осигурява естествена слънцезащита. Интересен факт е, че готвените домати съдържат повече ликопен от свежите. Това означава само едно – консумирайте ги и в двата варианта.
  • Яйца – отличен източник на аминокиселини, от които се изгражда нашата кожа, като имате предвид, че колагенът е протеин, който си образуваме от аминокиселини.
  • Желатин и/или костен бульон – богати на колаген, а костният бульон и на минерали – за здрава и еластична кожа.

За да наситим кожата с хранителни вещества, особено когато подозираме някакви дефицити, препоръчително е да използваме хранителни добавки:

  • Витамин D – през лятото нуждата от витамин D не е голяма, тъй като си го образуваме с помощта на слънчевите лъчи, особено ако се храним пълноценно и здравословно. Но през другите сезони е препоръчително да го добавяме чрез хранителна добавка.
  • Омега 3 мастни киселини – основна храна за кожата.
  • Витамин Е – антиоксидант, който предпазва кожата.
  • Витамин С – спомага за производството на колаген и еластин.
  • Цинк – при съмнения за дефицит.

Преди да използвате хранителни добавки, препоръчвам ви да се консултирате с вашия нутриционист, за да сте сигурни, че са подходящи за вас.

  • Хидратацията на кожата може да става и чрез подходяща козметика, като аз лично препоръчвам натуралните средства: кокосово масло и някои масла като лавандула, горчив бадем, арганово олио, горчив портокал и др.

И отново напомням, че здравата кожа е отражение на добро общо здраве, правилно функциониращи органи и системи. Отпочивайте си добре, наспивайте се, движете се и намерете своите начини за справяне със стреса. Това значително ще подобри самочувствието и външния ви вид!