Ана Николич

Хипертонията или още високо кръвно налягане е заболяване, което изисква непрекъснати лекарски прегледи и въвеждане на здравословни хранителни навици. Хранителният режим за понижаване на високото кръвно налягане и поддържането му в нормални граници включва най-вече продукти, които съдържат растителни влакна, калий, калций, магнезий и омега-3 мастни киселини. Това са плодовете и зеленчуците, богати на антиоксиданти като например домати, листно цвекло, сливи, риба и нискомаслените млечни продукти.

Морска риба: Консумирайте я два до три пъти седмично (херинга, сьомга, скумрия, риба тон, сардина). Препоръчително е ястията да се приготвят от прясна или замразена риба и да избягвате консервираната.

Чесън: Само няколко скилидки чесън могат да повлияят благотворно на високото кръвно налягане. Доказано е, че той е с натрупващо се действие, затова го консумирайте всекидневно. Тези, на които им пречи мириса му, могат да го приемат под формата на таблетки или капсули.

Дребни плодове: Плодовете от този вид са богати на флавоноиди, които понижават нивата на лошия холестерол и регулират кръвното налягане. Боровинките, малините и къпините както пресни, така и замразени могат да се добавят към освежаващите плодови напитки и към закуската с мюсли.

Картофи: Съдържат минералите калий и магнезий, както и растителни влакна. Консумирайте ги варени и избягвайте пържените и прекалено солените картофи.

Червено цвекло: Настъргано на салата, овкусена със зехтин и сок от лимон, както и под формата на сок, цвеклото е полезно за понижаване на кръвното налягане, за което са отговорни най-вече нитратите, съдържащи се в този лилав зеленчук.

Банани: Изключително полезен плод, богат на калий, помагащ за поддържането на нормално кръвно налягане. Препоръчва се по един банан дневно, било то като част от сутрешната закуска или за следобедна закуска.

Зехтин: Има изключително благоприятен ефект върху липидите в кръвта и понижава кръвното налягане. Ползвайте нерафиниран или студено пресован зехтин за салати или като добавка към ястия.

Люта чушка: Полезна е за понижаване на високото кръвно налягане, така че я ползвайте като подправка към ястията и салатите.

Хибискус: За понижаване на кръвното налягане е полезно и да пиете чай от хибискус. Той има приятен вкус и мирис и се препоръчва като студена освежаваща напитка в топлите дни.

Черен шоколад и какао: Какаото съдържа флавоноиди, които понижават кръвното налягане, така че изберете такъв, който да съдържа минимум 70% какао и е без захар.

Вода: Пийте по два литра вода дневно. Полезни са и билковите неподсладени чайове.

Бобът, киселото мляко, слънчогледовите семки, кивито, динята и пъпешът също облекчават хипертонията.