Ана Николич

Здравословното хранене, разнообразно и балансирано, отговарящо на дневните енергийни нужди на бременната и плода, е от изключително значение. Хранителният режим се изготвя в зависимост от това на колко години е бъдещата майка, дали е физически активна, какви хранителни навици е имала, дали е била с наднормено тегло или слаба, в кой месец на бременността е.

През първото тримесечие дневната енергийна стойност трябва да се увеличи с около 150 ккал, а през второто с около 300 ккал. Въпреки това правило, всяка бременност протича по различен начин, така че ежемесечната консултация с доктор е задължителна. Той ще даде най-добрия съвет за здравословно покачване на теглото, взимайки под внимание ИТМ (индекс на телесната маса) преди бременността, както и навиците на бъдещата майка.

Без преяждане: Някогашното разбиране, че бременната трябва да яде за двама, не е нито точно, нито здравословно. Храната в изобилие може да предизвика затлъстяване по време на бременност и да доведе до различни здравословни проблеми. Бъдещата мама трябва да внимава какво си похапва и да се придържа към препоръчания от лекаря хранителен режим. В случай на внезапно чувство на глад между храненията е по-добре да изяде една ябълка, вместо сладкиш, да изпие чаша айрян, вместо да се посегне към пържените картофи.

Разнообразна храна: Под здравословно хранене се подразбира балансиран прием на витамини, минерали, въглехидрати, белтъчини и мазнини, отговарящ на нуждите на бременната и плода.

Предпочитани продукти: Зърнени храни (мюсли, пълнозърнест хляб), мляко и млечни продукти (кисело мляко, сирена), месо и риба, яйца (най-добре сварени), зеленчуци (пресни, варени, печени), плодове (пресни, сушени или фрешове без захар), ядки (не повече от 50 грама дневно), нерафинирано олио, морска сол.

Храни, които трябва да се избягват: Към тях спадат – захар, изкуствени подсладители, бонбони, торти, сладкиши, тестени изделия от бяло брашно, газирани напитки, кафе, рафинирано олио или зехтин, маргарин, чипсове, преработени месни продукти, пикантни подправки и прекалено много сол. Избягвайте бързото хранене и продуктите, купени от улицата. От една страна калорична им стойност е неподходяща за бременните, от друга, има потенциалната опасност да са негодни.

Редовна проверка на теглото: Теглото на бременната е много важно и трябва да бъде следено на контролните прегледи. Лекарят най-добре ще прецени има ли опасност от затлъстяване или обратно и ще препоръча евентуална корекция в менюто.