Текст: д-р Вероника Бачева, офталмолог в МБАЛ „Света София“

За какво са „гладни“ очите – освен за красота? Оказва се, за антиоксиданти – в неограничени количества. Защо доброто зрение зависи от балансираната диета? Кои витамини и минерали забавят стареенето на очите и разгръщането на коварни диагнози? И как изглежда идеалното „меню за орлов поглед“? Отговорите получихме от д-р Вероника Бачева. Тя е част от Отделението по офталмология на МБАЛ „Света София“, а сред професионалните И интереси са заболяванията на ретината.

„Очите са сред най-фините органи в човешкото тяло, тяхната функция е изключително прецизна. За да бъдат здрави, е необходимо ежедневно да приемаме полезни за зрението хранителни вещества“, категорична е д-р Вероника Бачева. Те спомагат за поддържането на зрителната функция, предпазват от вредни светлини и намаляват развитието на дегенеративни заболявания, свързани с възрастта.

За да функционират правилно клетките на ретината например, се нуждаят от витамини и микроелементи, които могат да се приемат с храната или като хранителни добавки, подчертава офталмологът от МБАЛ „Света София“. И допълва – в зависимост от съдържащите се в тях вещества те действат в няколко посоки:

  • Предпазват очите.
  • Намаляват умората в очите.
  • Имат съдоукрепващ и тонизиращ ефект.
  • Препоръчват се като средство за намаляване риска от катаракта (перде) и макулна дегенерация.
  • Лутеинът и цинкът пазят ретината.

Кои са витамините и минералите, които могат да влязат в категорията „суперхрани за очите“? Ето как ги подрежда д-р Бачева:

  • Лутеинът влияе добре не само на зрението, но и на кожата. Сериозни количества от този така полезен каротиноид попадат в макулата и ретината на окото, което води до редуциране на риска от дегенерация на макулата.
  • Витамин С, освен че е помощник на имунната система, има и други полезни свойства – да неутрализира свободните радикали и да подпомага абсорбирането на редица полезни минерали и хранителни вещества.
  • Цинкът, приет в комбинация с определени витамини, подпомага профилактиката на ретината.
  • Витамин А (бета каротин) е мощен антиоксидант, който предпазва от загуба и отслабване на зрението, предизвикани от дегенеративни състояния.
  • Омега 3 мастните киселини са сред най-многофункционалните микроелементи. Те стабилизират нивата на кръвната захар и помагат за запазване на здравето на очите при диабет.

Антиоксидантите са приятел №1
„С годините зрението ни отслабва и се увеличават шансовете за дегенерация на макулата, развитие на катаракта и други проблеми. Въпреки това тези състояния биха могли да бъдат забавени чрез избора на правилния вид диета, съдържаща точно определени вещества“, разкрива офталмологът. За да се поддържа доброто здраве на очите, е наложително определени храни ежедневно да намират място в менюто ни.

Кои са те?
На първо място, богатите на антиоксиданти храни. „Антиоксидант е название, дадено на група елементи, които предпазват човешките клетки от повреждане, обикновено причинено от свободните радикали. Те от своя страна могат значително да увредят имунната ни система“, обяснява д-р Бачева. „Богатите на антиоксиданти храни са жизненоважни за целия ни организъм. Подобряват не само здравето, но и увеличават жизнените ни сили. Най-здравословни са и имат висока хранителна стойност“, подчертава специалистът по очни болести от МБАЛ „Света София“.

Меню за „орлов поглед“
Различни храни съдържат високи нива на антиоксиданти, а специалистът по очни болести „подрежда“ част от най-популярните, които задължително трябва да присъстват в едно „меню за орлов поглед“:

  • Морковите, броколитe, сладките картофи, прасковите, доматите и плодовите сокове са богати на витамин А.
  • Цитрусовите плодове, като лиметите и портокалите, зеленолистните зеленчуци и доматите са страхотен източник на витамин С.
  • Зеленолистните зеленчуци, къдравото зеле и спанакът са добър източник също и на антиоксиданта лутеин.
  • Плодовете – сливите, ябълките, мангото, ананасът, розовият грейпфрут и сушените сини сливи, също съдържат високи нива на антиоксиданти.
  • Горските плодове, включително ягодата, къпината, малината, черешата и боровинките имат високо антиоксидантно съдържание.
  • Броколитe и други зеленчуци като карфиола, зелето и брюкселското зеле също са пълни с антиоксиданти.
  • Ядките – орехите, фъстъците, лешниците, слънчогледовите семки, олиото от черния дроб на треска, слънчогледовото олио и зеленолистните зеленчуци имат голямо количество витамин Е.
  • Сушените плодове – като кайсиите, фурмите и сушените сини сливи, са с високо съдържание на бета каротин.
  • Зърнените храни – просото, ечемикът, царевицата и овесът са пълни с антиоксиданти.
  • Чаят – напитката, която пием всяка сутрин, има високо съдържание на антиоксиданти, познати като флавоноиди.
  • Рибата, пилето, житните растения и червеното месо имат високо съдържание на селен и цинк.

ЗНАЕТЕ ЛИ, ЧЕ…

Сухото око е и заради дефицит на витамини
Синдромът на сухото око – проблем, с който се сблъскват немалко пациенти, също може да е свързан с лоша диета. „При него се наблюдава загуба или снижение на способността на окото да произвежда естествени сълзи“, обяснява д-р Вероника Бачева. Обикновено при тези пациенти има дефицит на важните за очното здраве витамини А и D.

„Днес за отслабване на зрението допринасят работата пред компютър, непрекъснатото взиране в екрана на смартфоните, небалансираната диета и преумората“, признава офталмологът. И допълва, че освен здравословното меню, почивката сред природата също може да е „балсам“ за очите. „Но най-правилното лечение може да бъде назначено само от специалист, така че не отлагайте консултацията при офталмолог, ако усещате, че зрението ви се променя“, напомня очният лекар от МБАЛ „Света София“.