Ана Николич

Наред с термично обработеното месо и готвените ястия е здравословно да се консумират и сурови храни, като например салата от спанак, настъргани моркови, целина и цвекло, най-добре преди хранене

Макар че с възрастта метаболизмът ни се забавя, можем да влияем на това явление, като държим сметка за правилното си хранене, спане, физически упражнения и избягваме стресовите ситуации. Влияние върху метаболизма оказват и ритъмът на хранене и изборът и количеството на храната, както и това, дали пием достатъчно вода и доколко сме физически активни.

Билкови чайове: Много чайове, например зеленият, влияят върху топенето на мазнините и регулирането на телесното тегло. Неподсладени и слаби цветни чайове трябва да се пият не само при заболяване, но и ежедневно, между храненията.

Вода: Две чаши вода сутрин ускоряват метаболизма с 30% в срок от 10 минути, като ефектът продължава около един час. Обаче не се препоръчва да се пие вода по време на хранене, тъй като тя разрежда стомашните сокове, участващи в храносмилането и усвояването на хранителните вещества се намалява. Храносмилането се подпомага най-добре, ако водата се пие поне половин час преди хранене.

Бобови: Бобът, лещата, грахът, зеленият фасул и останалите бобови растения са много здравословен избор на храна за нашия метаболизъм, защото ускоряват изгарянето на калории, понижават холестерола и предпазват от много болести.

Пълнозърнести храни: Пълнозърнестите храни като овеса и ръжта съдържат фибри и сложни въглехидрати, които помагат да се ускори обмяната на веществата.

Оцет и цитрусови плодове: Консумацията на оцет се препоръчва особено след прием на рафинирани въглехидрати, тъй като предотвратява внезапното повишаване на кръвната захар. Портокалите, лимоните, мандарините и останалите цитрусови плодове помагат за контрола на обмяната на веществата и се препоръчват пресни или изцедени.

Сурови храни: Наред с термично обработеното месо и готвените ястия е здравословно да се консумират и сурови храни, като различни салати, които могат да се приготвят от пресен спанак, настъргани моркови, целина, цвекло и ябълки. Добре е пресните салати да се консумират преди хранене и едва след тях да се приема преработената храна, както и трудносмилаемата.