Лейла Бегович

Пиенето на два литра вода дневно не е единственият начин да се хидратираме, защото около 20% от течностите попадат в организма ни и чрез храната. Плодовете и зеленчуците са богати на вода, но съдържат и минерали, витамини и хранителни вещества, затова, наред с поддържането на оптимално ниво на течностите в организма, те подобряват и неговото общо състояние и регулират функционирането на сърдечносъдовата система, стомашно-чревния тракт, както и функционирането на имунната система.

Ябълките съдържат средно около 82% вода, така че, ако изядем една от 120 г, все едно сме изпили 100 мл вода, но сме внесли в организма и калий, глюкоза, фруктоза, въглехидрати и други полезни за здравето вещества.
Краставицата с тегло 80 г съдържа голям процент вода, над 95%, но и много витамин С, а благодарение на благоприятното съотношение на натрия и калия предотвратява задържането на вода в организма.
Черешите съдържат 81% вода, много са освежаващи, съдържат и витамин С, калций, калий, както и фолиева киселина, а също и пигмента антоцианин, който е антиоксидант, подобряващ мозъчните функции и способността за запомняне и с благоприятен ефект върху кожата, предпазвайки я от стареене.
Прасковите, пъпешите и ягодите съдържат много вода (80-92%) и са богати на калий, така че при загуба на електролити чрез изпотяване, калият и натрият работят заедно за поддържане на нивото на течността в организма; затова консумацията им помага за регулиране на пулса и кръвообращението.
Динята, кивито и лимонът могат да осигурят до една трета от дневните нужди от вода (доста голяма част), а съдържат и много витамин C, чиято роля в организма е многостранна.
Бобът се отличава с балансирана комбинация от протеини и въглехидрати, а една чаша боб замества половин чаша вода.
Целината съдържа 75% вода, богата е на натрий и калий и е отлична храна за компенсиране на електролитите, които се губят при изпотяване и физическа активност.
Доматите съдържат в състава си около 95% вода и са богати на антиоксиданта ликопен, който намалява риска от рак.
Броколите съдържат около 90% вода, както и съединения, наричани изотиоцианати – съединения, които защитават клетките от увреждането на ДНК по различни механизми, инактивиращи канцерогените.
Карфиолът съдържа около 92% вода и е отличен източник на фибри, витамин К и C.
Малините също са богати на вода, 100 грама съдържат от 78 до 91%, като това количество задоволява и дневната нужда от витамин C.