Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

След портокала грейпфрутът е един от най-популярните цитрусови плодове у нас. Известен със своята комбинация от изключителна горчивина и лека сладост, този плод иначе е универсален. 

Може да се добавя както към плодови и към зеленчукови салати, така и към ястия по различни рецепти. Хранителният състав на този апетитен плод включва антиоксиданти и други ценни вещества за превенция на различни заболявания. В тази статия ще научите повече за грейпфрута – за неговите потенциални ползи и странични ефекти.

Какво точно представлява грейпфрутът и откъде идва?

Независимо дали ядете грейпфрут за закуска или междинно похапване, този цитрусов плод с горчив вкус е основен продукт в много домакинства през есенно-зимния сезон. Той принадлежи към семейство Rutaceae, известно със своите годни за консумация плодове и ароматни листа. Грейпфрутът носи научното наименование Citrus paradisi.

Грейпфрутът, подобно на други цитрусови плодове, расте на дърво. Растението обича тропическия климат, тъй като дърветата растат по-добре в пясъчна почва. Те имат тъмнозелени листа и могат да достигнат височина 6 метра. Плодът е с жълта кора и с вътрешна месеста част, която може да е жълта, светлорозова или тъмночервена. Всеки грозд на дървото произвежда от 12 до 20 грейпфрута наведнъж.

Грейпфрутовите дървета сега се отглеждат в Съединените щати, но се смята, че съвременният грейпфрут, който познаваме днес, е еволюирал от хибридна версия от Ямайка. Той е бил популяризиран в Западна Индия, преди да замине за САЩ. Смята се, че първият комерсиализиран грейпфрут в САЩ е отглеждан във Флорида. Днес може да се намери и в други субтропични климати, включително Тексас, Аризона и Калифорния.

Грейпфрутът е популяризиран като диетична храна през 70-те години и все повече се използва в диетичните програми.

В една чаша парчета грейпфрут се съдържат:

  • Калории: 74
  • Общо мазнини: 0,23 г
  • Въглехидрати: 18,58 г
  • Диетични фибри: 2,5 г (10 % от дневната стойност [DV])
  • Протеин: 1,45 г (2,9 % DV)
  • Захари: 16,05 г
  • Калций: 28 мг (2,8 % DV)
  • Желязо: 0,21 мг (1,17 % DV)
  • Магнезий: 18 мг (4,5 % DV)
  • Фосфор: 18 мг (1,8 % DV)
  • Калий: 320 мг (6,8 % DV)
  • Цинк: 0,16 мг (1,1 % DV)
  • Витамин С: 79,1 мг (131,83 % DV)

От гледна точка на диететиката грейпфрутът е може би най-изве-стен със съдържанието на витамин С и е в списъка на здравословните плодове. Нарежда се на трето място след портокалите и лимоните.

Какви са ползите за здравето от грейпфрута?

Подобно на други цитрусови плодове – като портокали и мандарини, грейпфрутът е ценен като отличен източник на витамин С. Този водоразтворим хранителен елемент е важен защото:

  • помага на организма да метаболизира по-ефективно протеините;
  • ускорява заздравяването на рани;
  • помага за поддържане на колагена и за намаляване на признаците на преждевременно стареене;
  • помага на нервите да комуникират помежду си за извършване на мускулните движения.

Препоръчителната дневна доза за възрастен човек е 75 и 90 мг витамин С на ден. Бременните и кърмещите жени се нуждаят дори от повече, но не повече от 90 мг. Тъй като витамин С е водоразтворим, всяко излишно количество, от което тялото ви не се нуждае, се отстранява чрез урината, което може да се случи дори след ядене на един грейпфрут.

Адекватният прием на витамин С е важен за превенцията на здравето. Изследванията показват, че витамин С може да помогне за намаляване на риска от някои видове рак, катаракта и сърдечни заболявания. Може дори да помогне за укрепване на имунната система и да намали риска от настинка и грип.

Добри ли са грейпфрутите за отслабване?

През 70-те години на миналия век „диетата с грейпфрут“ започва да става популярна първо в Щатите, а от там поема по целия свят. Въпреки че към момента се счита за неефективен тип диета, а дори и нездравословна, все пак някои я прилагат, ако се налага спешно да свалят килограми.

Но подобно на други „модни“ диети, диетата с грейпфрут не е доказана като безопасна или ефективна. Въпреки че грейпфрутът е здравословен избор на храна, яденето на твърде много от която и да е храна, няма да осигури на тялото ви разнообразието от хранителни вещества, които са му нужни. Консумацията на много грейпфрут може например да причини стомашно-чревни реакции като диария.

Докато хапването на грейпфрут само по себе си няма да ви помогне да изгорите повече мазнини, изследванията показват, че включването на грейпфрут в диетата ви може да ви помогне да намалите теглото си. Според теория, публикувана в American Journal of Physiology: Endocrinology and Metabolism, това се дължи на съставка в грейпфрута, наречена нооткатон.

Смята се, че нооткатонът може да активира определени протеини, които подпомагат намаляването на теглото при метаболитни нарушения. Тези открития показват потенциалните лечебни свойства на грейпфрута и как този плод може да допълни здравословната диета.

Освен това USDA отбелязва, че една чаша грейпфрут има 2,5 г фибри, около 10% от препоръчителната дневна стойност. Богатите на фибри нискокалорични храни като грейпфрут могат да подпомогнат процеса на отслабване, като поддържат по-дълго чувството на ситост, в сравнение с храни, съдържащи празни калории, след които бързо се огладнява.

Какви са различните видове грейпфрут?

Вътрешността на грейпфрута варира в различни нюанси на розово и червено. Колкото по-тъмна е пулпата, толкова повече антиоксиданти съдържа. Има най-малко 10 различни сорта грейпфрут, които се различават основно по цветовете.

Грейпфрутът е често използван и за правене на фрешове, тъй като е много сочен плод. Сокът от грейпфрут може да бъде един удобен начин за набавяне на някои от хранителните вещества, без да се налага да се занимавате с кората и пулпата. Имайте предвид обаче, че някои видове комерсиализиран сок от грейпфрут могат да съдържат добавени захари. А и сокът не съдържа полезните фибри, които съдържа целият плод.

Някои хора използват екстракти от семена на грейпфрут и етерични масла, за да лекуват заболявания. Например екстрактът от цвят на грейпфрут понякога се използва при безсъние. Екстрактът от семки на грейпфрут подпомага храносмилателната функция и благотворно повлиява имунната система. Източник е на биофлавоноиди.

Етеричните масла от листата на грейпфрут се използват като естествен антибиотик. Също така етеричните масла са по-силни от екстрактите. По принцип поглъщането на етерични масла не се препоръчва, но има производители на пазара, които предлагат изключително чисти масла, които могат да се приемат орално по 1-2 капки на ден. Имат антисептично действие и дават енергия.

Как да изберете и съхранявате грейпфрут за най-добро качество и вкус?

Изберете напълно узрял грейпфрут без натъртвания и порязвания. Жълтата кора показва, че грейпфрутът ви е напълно узрял. Можете да съхранявате плодовете при стайна температура до една седмица. Хладилникът може да помогне за удължаване на живота с допълнителна седмица или две.

Как да хапвате грейпфрут и да черпите вдъхновения от някои рецепти?

Грейпфрутът е типична храна за закуска, плодовете се разрязват наполовина и месото се яде с лъжица. Някои хора поръсват захар отгоре, за да балансират нагарчащия вкус, но това може да отнеме някои ползи. Ако трябва да подсладите грейпфрута си, опитайте да го направите със стевия или мед. Грейпфрутът понякога се използва и за приготвяне на желе, мармалади и сиропи.

За разнообразие и вдъхновение може да опитате и различни варианти като салата от зеле и грейпфрут, салата от цитруси, пиле и спанак, сьомга със салса от грейпфрут и авокадо, плодова салата от цитруси и др.

Други употреби на грейпфрут: Има ли полза за красотата?

Високото съдържание на антиоксиданти (витамин С) в грейпфрута е основна причина за производството на козметични продукти, които съдържат малки количества от плодовете. Смята се, че антиоксидантите помагат на кожата, като намаляват пораженията от свободните радикали, които могат да доведат до преждевременно стареене.

Потенциални странични ефекти и рискове за здравето на грейпфрута, включително лекарствени взаимодействия:

  • Витамин С, ключово хранително вещество в грейпфрута, обикновено не е токсичен в големи количества. Но превишаването на препоръчителния дневен прием за дълъг период от време може да бъде свързано с увреждане на някои тъкани. Консумацията на твърде много грейпфрут може да доведе до диария и стомашно разстройство.
  • Грейпфрут, сок от грейпфрут и съответните масла и екстракти също могат да взаимодействат с определени лекарства. Това се дължи на естествената способност на грейпфрута да блокира един ензим, важен за усвояването на лекарствата, наречен CYP3A4. Когато пиете вашето лекарство със сок от грейпфрут, то няма да подейства.
  • Някои от засегнатите видове лекарства включват: антикоагуланти/разредители на кръвта (включително варфарин); антихистамини; лекарства за тревожност; понижаващи холестерола статини; лекарства за сърцебиене; лекарства за високо кръвно налягане; лекарства за трансплантация на органи; някои кортикостероиди.
  • Говорете с вашия лекар, ако приемате някакви лекарства или добавки, преди да консумирате грейпфрут или сок от грейпфрут. Възможно е също така грейпфрутът да взаимодейства с противозачатъчните. Въпреки че не ги прави по-малко ефективни, той може да взаимодейства с тях и да увеличи риска от странични ефекти като гадене и чувствителност на гърдите.

И все пак грейпфрутът си остава един от здравословните плодове, който можем да консумираме през есенно-зимния сезон наред с останалите цитруси, които се предлагат на пазара. Разнообразявайте менюто си и се наслаждавайте на различни вкусове!