Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Фурмите са плодовете на финиковата палма, която расте в много тропически райони. През последните години фурмите стават все по-популярни в целия свят най-вече като здравословна алтернатива на подсладителите и захарта.

Почти всички фурми, които се намират на пазара, са сушени. Винаги съм се питала защо този плод е толкова почитан от египетските царе. Когато посетих Египет, бях смаяна от невероятния вкус на едни божествени, сочни плодчета, които наподобяваха нашите сини сливи, но по-сладки.

Местните ми обясниха, че това са фурми. Тогава осъзнах, че плодовете, които съм консумирала от пазара, са били само в сушено състояние. Лесно може да се различат – ако са сочни и гладки, това са пресни фурми, но ако са меки и сбръчкани – те са сушени. И в двете състояния те са сладки на вкус. А също така са и много полезни.

На първо място това са плодове с много висока хранителна стойност, особено в сушено състояние. Като калорийна стойност те са равностойни на други сушени плодове като смокини и стафиди. Повечето калории във фурмите се дължат на въглехидратите, като те съдържат и съвсем малко количество протеини. Тези плодове са източник и на някои важни витамини и минерали, както и на значително количество фибри.

В порция от 100 г фурми се съдържат:

  • Калории 277;
  • Въглехидрати 75 г;
  • Фибри 7 г;
  • Протеини 2 г;
  • Калий 20% от препоръчителната дневна доза;
  • Магнезий 14% от препоръчителната дневна доза;
  • Мед 18% от препоръчителната дневна доза;
  • Манган 15% от препоръчителната дневна доза;
  • Желязо 5% от препоръчителната дневна доза;
  • Витамин B6 12% от препоръчителната дневна доза.

Фурмите са с високо съдържание на антиоксиданти.

Фурмите като източник на фибри допринасят за добро общо здраве. Съдържанието от 7 г на 100 г позволява да осигурите препоръчителната дневна доза фибри за деня, ако ги включите в менюто си.

На първо място фибрите намаляват констипацията, с което осигуряват редовно изхождане. Освен това фибрите във фурмите може да допринесат за регулирането на кръвната захар. Фибрите забавят усвояването на захарта и могат да предотвратят пиковете в кръвната захар след хранене. Именно поради наличието на фибри фурмите имат нисък гликемичен индекс, който показва с каква скорост се повишава кръвната захар при консумация на определена храна.

Благодарение на високото съдържание на антиоксиданти фурмите имат способността  да предпазват клетките от вредното влияние на свободните радикали. Последните са нестабилни молекули, които нанасят поражения върху нашите клетки и могат да доведат до различни заболявания. В сравнение с други плодове – като смокините и сушените сливи, фурмите имат най-високо съдържание на антиоксиданти.

Ето и някои от тях:

  • Флавоноиди: това са мощни атиоксидантни вещества, които спомагат за намаляването на възпалителните процеси и риска от диабет, алцхаймер и някои видове рак.
  • Каротеноиди: доказано укрепват здравето на сърдечносъдовата система, като намаляват риска от заболявания на очите – като дегенерация на макулата и др.
  • Фенолова киселина: известна със своите противовъзпалителни свойства, феноловата киселина също намалява риска от сърдечносъдови и ракови заболявания.

Консумацията на фурми може също така да подобри мозъчната функция. Лабораторни изследвания показват намаляване на възпалителните маркери в мозъка при консумация на фурми.

Високите възпалителни маркери в мозъка се свързват с повишен риск от невродегенеративни заболявания като алцхаймер. Изследвания показват и намаляване на плаките на амилоид бета протеини в мозъка, които нарушават комуникацията между мозъчните клетки.

Така фурмите може да подобрят паметта и когнитивните способности, като едновременно с това намаляват нервното напрежение. Но най-голямата полза от консумацията на фурми за мозъка отново се дължи на техните антиоксидантни свойства и способността им да намаляват възпаленията.

За фурмите се твърди, че могат да стимулират и естественото раждане при бременни жени, които преносват. Консумацията на тези плодове през последните седмици на бременността може да предизвика разкритие на маточната шийка и да намали риска от преждевременно раждане. Могат и да намалят времето на родилния процес.

Ролята на фурмите през бременността най-вероятно се дължи на съставки, които се свързват с рецепторите на окситоцина и наподобяват ефекта му в тялото. Това е хормон, който предизвиква контракции по време на раждане.

Освен това фурмите съдържат танини, които подсилват контракциите. Те са и добър източник на естествени захари и калории, които доставят така необходимата енергия по време на родилния процес.

Фурмите са и източник на фруктоза – естествена плодова захар. На нея се дължи сладкият карамелен вкус на този плод, който превръща фурмите в здравословен заместител на бялата захар. За разлика от нея фурмите са богати на хранителни вещества, фибри и антиоксиданти.

Най-добрият начин да заместите бялата захар с фурми е да приготвите паста, която се получава чрез смесване на фурми с вода и блендирането им до получаване на гладка консистенция. Важно е да отбележим, че въпреки ниския си гликемичен индекс фурмите са с висока калорийна стойност и затова трябва да се консумират умерено.

Този божествен плод носи още изключителни ползи за здравето, за които дори не подозираме. Например те са полезни за костите, тъй като съдържат множество минерали, включително фосфор, калий, калций и магнезий. Всички те са свързани с подобряване на състоянието при остеопороза.

Регулират кръвната захар, което ги прави подходящи при диабет.

Как да консумираме фурмите?

Фурмите са чудесни за междинно похапване, като е добре да се комбинират с ядки, за да се намали още техният гликемичен индекс и да се избегне прекаляване с тези вкусни плодове. Те ще ви заредят с енергия между основните хранения.

Фурмите може да вложите в приготвяне на различни здравословни рецепти като сурови бонбони, кексове, енергийни барчета и сладки. Може да ги използвате и за подслаждане на сосове и маринати или да ги блендирате в смутита и в овесена каша. И все пак не забравяйте, че те са калорични и се стремете да не прекалявате с тях!