Витамин B9 – защитник на организма

Маг. инж. Неманя Стоилкович

Витамин В9 участва в множество метаболитни процеси, например в обновяването на червените кръвни клетки и функцията за защита на организма ни от анемия, остеопороза, деменция и много други заболявания

Наименованието „фолиева киселина“ идва от латинската дума folium, означаваща „лист“. Това химическо съединение спада към групата на витамините и е изолирано от спанака през 1941 г.

Фолиевата киселина е част от групата витамини B и се нарича витамин B9. Тя е особено важна през първите дни и седмици от бременността за превенция на тежки вродени дефекти на плода, като например спина бифида.

Функции: Една от основните функции на фолиевата киселина е производството на червени кръвни клетки, които пренасят кислород до всички телесни клетки и тъкани. Друга важна функция на този витамин е блокирането на хомоцистеина (протеин в кръвта), отговорен за развитието на заболявания на кръвоносните съдове.

Фолиевата киселина предпазва от анемия, остеопороза, деменция и много други заболявания. Поради това е важно да се консумират колкото може повече зелени листни зеленчуци, които са богати на фолиева киселина.

През първите седмици на бременността на бременните се препоръчва увеличен прием на фолиева киселина; необходимо е в женския организъм да има достатъчно количество фолиева киселина и преди зачеването, тъй като тя е нужна за правилното развитие на плода.

Ниското ниво на този витамин в кръвта може да бъде и първият признак за дегенеративно заболяване на нервната система, като например болестта на Паркинсон.

Нарушения на здравето поради недостиг на фолиева киселина: Заради недостига на фолиева киселина червените кръвни клетки растат без деление, поради което престават да пренасят кислород и се развива макроцитична анемия. Раздразнителност, умора, депресия, липса на концентрация, безсъние и възпаление на венците също могат да бъдат признаци за недостиг на фолиева киселина в храната.

Холандски учени са установили, че недостигът на фолиева киселина увеличава риска от остеопороза, защото при това заболяване се повишава нивото на хомоцистеин, което е пряко свързано с развитието на съдови заболявания и сенилна деменция.

Фолиевата киселина е необходима за производството на ДНК, а оттам и за делението на клетките, в които поради недостига на този витамин може да се получат сериозни нарушения.

Храни, богати на фолиева киселина: Половин чаша леща съдържа 180 микрограма фолиева киселина (около 50% от нужната), само в един портокал има 55 µg, а в половин чаша варен червен боб – 115 µg витамин B9. Богати на фолиева киселина са спанакът, зелето, броколите, пълнозърнестите храни, слънчогледовите семки, авокадото.

Съвети

За да си осигурите достатъчно количество фолиева киселина в организма, ви съветваме да:

  • започвате деня си с пълнозърнести храни,
  • консумирате сурови плодове и зеленчуци,
  • консумирате колкото може повече зелени листни зеленчуци.