Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене и CSNN

Динята е плод с високо водно съдържание и отличен избор, когато сме дехидратирани и жадни в жегите. Сезонът ѝ е късното лято. Освен на течности дините са богати и на фибри, калций, магнезий, калий, витамин К и витамин А под формата на бета-каротин.

Заради водното си съдържание и висока захарност този вкусен плод се усвоява значително по-лесно в сравнение с всяка друга храна. Поради тази причина е препоръчително да се консумира самостоятелно, за да се избегне подуване и газове, тъй като може да се получи ферментация, ако се смеси с друга, по-трудна за храносмилане храна.

На външен вид динята има кора със зелена люспа и светла твърда част, а вътрешността варира от бледорозово до наситеночервено, като се срещат и жълти и оранжеви дини. В повечето случаи в месестата част са пръснати множество черни, пъстри или бежови семки, макар че на пазара се срещат и сортове почти без семки.

Зрялата диня е сочна и сладка на вкус, а когато започне да презрява, се образуват кухини и вътрешността омеква. Заради плътната кора не е лесно да се избере наистина сочна и зряла диня, но майсторите успяват да познаят състоянието на вътрешността чрез потупване или почукване. Някои казват, че опашката трябва да е суха, за да сме сигурни, че динята е зряла.

При повечето хора динята действа като диуретик, стимулиращ уринирането, включително и смлените семена на динята имат прочистващо действие за бъбреците. От динята заедно със семките се получава чудесно смути. Смелете го в блендер заедно с бялата част на кората, която е най-богата на витамин С. Семената добавят мазнини и протеин, с което повишават хранителната стойност на напитката. Динята съдържа и два фитонутриента – ликопен (полезен за сърцето) и лутеин (за добро зрение).

Диуретичните свойства на динята я правят чудесно средство за намаляване на теглото и за пречистване на кръвта. Прочиства тъканите и предотвратява образуването на афти. Помага и при високо кръвно налягане.

Консумацията на диня понякога граничи с изкуство, защото не всеки може да се справи с нейното разрязване, но именно най-популярният начин е да се хапва нарязана на триъгълници. Може да се изцеди само сок или да се приготви шейк по описания по-горе начин. Както и да я консумирате, гледайте да не прекалявате с количествата, защото може да причини подуване, а и е богата на захари!

Динята е най-вкусна, когато се похапва добре охладена, като за целта можете да я поставите под течаща вода, преди да я разрежете, или да я оставите достатъчно дълго в хладилника. При всички случаи измивайте кората на динята добре, за да избегнете попадане на бактерии и плесени във вашата порция.

Насладете се на сладкия вкус и освежаващ аромат на един от най-здравословните летни плодове!