Не използвайте храната като подкуп, награда или наказание

д-р Радмила Косич

Гладът е наша насъщна потребност, никое дете не гладува напук на родителите си и до пълен хладилник; неприятностите започват, когато детето не се храни с това, с което вие мислите, че трябва, във времето, когато вие сте настроени да го храните и по начина, който вас ви устройва

През първата година от живота на вашето дете основната му храна е майчината кърма или адаптирана млечна формула. Когато между четвъртия и шестия месец започнат да не му достигат калории, постепенно ще започнете да го захранвате с различни видове храни: плодове, зеленчуци, зърнени храни, яйца, месо…

След първия си рожден ден то ще бъде готово да се храни заедно с останалите членове на семейството. През втората година значително ще се ускори растежът му на височина, но наддаването на тегло съвсем няма да бъде толкова видимо.

КАКВО ВКЛЮЧВА РАЗНООБРАЗНОТО ХРАНЕНЕ НА ДЕТЕТО В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ: Никой вид храна не е чудотворно добър сам по себе си – няма храна, която да му е абсолютно необходима, всичко, което тя съдържа, може да се приеме и чрез някоя друга. Ако през седмицата детето приема различни видове храна в комбинация, която трябва да съответства и на вашите семейни навици и климат, то със сигурност ще получи всичко, от което се нуждае.

ГРУПИ ХРАНИ – ПИРАМИДА НА ЗДРАВОСЛОВНОТО ХРАНЕНЕ: Можем да разделим всички храни на няколко групи.
ВЪГЛЕХИДРАТИТЕ са основата на нашето хранене, те осигуряват по-голямата част от енергийните ни потребности. Децата в предучилищна възраст обикновено приемат достатъчни количества хляб и картофи, за тях това е един достатъчно бърз начин да си осигурят енергия за овладяване на пространството със собствените си крака. Ако добавите и някой и друг сладкиш, не се питайте „откъде има толкова енергия, като яде толкова малко“. Проблемът с приема на достатъчно количество въглехидрати почти не съществува; по-често се сблъскваме с прекомерен прием, който води до наднормено тегло.
ПЛОДОВЕТЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИТЕ се смятат за задължителен източник на здраве в чинията, но са и най-честата причина за война в трапезарията! Плодовете съдържат витамини, минерали, плодови захари, ензими и растителни влакна, които са необходими за растежа и развитието. Децата приемат зеленчуците сурови или готвени, най-често на пара.
МЕСОТО, МЛЯКОТО, РИБАТА И ЯЙЦАТА са скъпоценен източник на белтъчини и калций. Сиренето и млечните продукти са отличен заместител на шницелите (а и бързо се дъвчат!) и съдържат големи количества калций за растежа на костите. На върха на тази пирамида са концентрираните захари и МАЗНИНИТЕ, които трябва да се консумират в по-малки количества, но не можем да се откажем напълно от тях, защото са нужни за разтварянето на витамините.

КАК ДА ИЗБЕГНЕТЕ ПРОБЛЕМИТЕ С ХРАНЕНЕТО: Родителите, които избират да учат децата си на дисциплина по време на храненето, обикновено плащат висока цена за това. Гладът е наша насъщна потребност, никое дете не гладува напук на родителите си и до пълен хладилник. Неприятностите започват, когато детето не се храни с това, с което вие мислите, че трябва, във времето, когато вие сте настроени да го храните и по начина, който вас ви устройва.

ЗА КАВГА СА НУЖНИ ДВАМА: Решително отказвайте да приемате борбата около храната. Бъдете напълно сигурни, че никога няма да се умори от глад, докато му давате достатъчно храна. Може би ще ви окуражат резултатите от едно изследване, при което пред деца в предучилищна възраст са поставяни различни видове храна и са ги насърчавали сами да изберат вида и количеството. Макар това хранене да създавало впечатлението за пълно еднообразие на ежедневно ниво, в по-дългосрочен план то се оказало доста уравновесено.