Текст: д-р Мариана Петрова педиатър, Мая Христова педагог

Да е дебело е един от най-критичните проблеми за физическото и психическото здраве на съвременното дете. Наднорменото тегло и затлъстяването в детска възраст вече са широко разпространени – 10% от децата по света страдат от тях. Детството е времето, когато се изграждат навиците за хранене, и ако в този период родителите участват в създаването или коригирането им, шансът за поддържане на здравословно тегло е голям.

Д-р Мариана Петрова: Храната, която консумираме, е с все по-съмнително качество. Джънк фууд, както наричат американците храната боклук, се предлага на всеки ъгъл. Както и рекламата за нея. Животът в големия град не предполага естествено-приложни движения на чист въздух и сред природа. Само че това са оправдания. А фактите са следните. България е на 6-о място в Европейския съюз по затлъстяване на децата между 11- и 17-годишна възраст, а всяко трето българско дете до 7-годишна възраст страда от наднормено тегло. Но често родителите продължават да си „затварят очите“ пред очевидното и когато най-накрая проумеят, че са сбъркали някъде в програмата хранене-движение-спорт-природа, започват с упреците и забраните.

Мая Христова: А пълничкото им дете вече и без това е травмирано от подигравките на своите съученици. И е много, много объркано. Как така доскоро всички възрастни му се радваха, че яде всичко, а сега започнаха да му правят забележки, че се тъпче и е дебело? Много често зад молбите му за храна не се крие гладът, а други нужди, които и то самото не може да разпознае. Например чувството на безпокойство, дължащо се на какво ли не и много често на … скука! Дебеличките деца не обичат да полагат физически усилия и да се движат и така се получава омагьосан кръг. Училището трябва да е мястото, където децата да могат да спортуват, но за съжаление не е така. В детските градини и в началното училище липсва специфичната фигура на учителя по физическо възпитание, а останалите невинаги имат необходимата подготовка. В средното училище има компетентни учители, но часовете по физическо възпитание са само 2 седмично. Има го и наследствения фактор – като генетична предпоставка и като семейна среда. Когато и двамата родители са с наднормено тегло, рискът от затлъстяване на детето се увеличава с 50%. Но дори и да не са, важен е личният им пример. Не можем да очакваме детето да се „контролира“, когато хладилникът е пълен със салами, деликатеси и сладолед!

Д-р Мариана Петрова: Да добавим консервантите и ароматизаторите. Никой не знае точно какви ще бъдат последствията в дългосрочен план от приемането на тези химични вещества. Подозира се, че са причина за много болести – не само физически, но и поведенчески. По данни на проучванията превенцията на наднорменото тегло при децата е успешна тогава, когато следва следния принцип: да не се вреди, т.е. образованието на родители и деца да се фокусира не върху намаляване на теглото и диетите, а върху здравето и добрите навици за хранене и движение. Необходимо е да се създаде добра среда, да се намерят начини за общуване и промяна, при която установяването на здравословно тегло да стане постепенно и с осъзнаване. Наднорменото тегло и затлъстяването са резултат от калоричен дисбаланс, когато се поемат повече калории, отколкото се изразходват, но има и различни генетични, психологични и други фактори на околната среда.

Мая Христова: Какво могат да направят родителите? Да организират добре времето си и да си поставят за приоритет здравето на детето и тяхното собствено. Ето 5 неща, които могат да направят като начало:

  1. Да играят и да спортуват заедно с децата, да отидат да плуват на басейн, да карат заедно колела, да играят на федербал или на тенис на маса, да ходят на екскурзии в планината.
  2. Да открият кой спорт е подходящ за темперамента и физическите възможности на детето и да го насърчат да спортува редовно. Но трябва и личен пример!
  3. Да спазват златното правило за себе си и за децата, което гласи: „Една ябълка и 10 000 крачки всеки ден!“.
  4. Да купуват възможно най-истински храни, в България все още има такива! Да приготвят здравословни и вкусни ястия от пресни продукти заедно с децата. За да имат време за това, да организират добре бюджета и „логистиката“ на пазаруването.
  5. Да се хранят всички заедно на масата и никога пред телевизора. Да превърнат храненето в щастлив момент. Освен всичко друго времето за хранене е един от силните моменти за обединяване на семейството!