Изберете естествена сянка

Д-р Радмила Косич, педиатър

Шапка с широка периферия и дебел слой крем с най-високия слънцезащитен фактор, който нанасяте повторно всеки път, когато детето излезе от водата, прием на повече вода и природна сянка – това са най-добрите начини да се избегнат негативните последствия, които продължителния престой на плажа може да предизвика.

Всяка година много семейства с деца избират да прекарат отпуската си на морето, а по-рядко и до река или езеро. Колкото по-малки са децата, толкова по-внимателно планирайте почивката! Не очаквайте летуването с малчуганите да бъде разпускащо и безгрижно, но се радвайте на бягството от забързаното всекидневие и времето прекарано заедно със семейството.

Начало и край на сезона: Планирайте щателно времето и мястото, на което ще отидете. Изберете началото или края на сезона, проверете начините за пътуване и условията на пребиваване, направете си здравни застраховки и съставете план с необходимите неща, който ще допълвате през седмиците преди заминаването. Фокусът на почивката се измества с увеличаване членовете на семейството и грижите за здравето и безопасността на децата заемат важно място в планирането на почивката. Слънцезащита: Дълго очакваната почивка никога не продължава достатъчно дълго, за да осъществим всичко, което сме планирали да правим на плажа. Децата могат да стоят на слънце само рано сутринта и/ или късно следобед. Ако през най-горещите части от деня, нямате възможност да се върнете в прохладната стая, така че малчуганите да си починат от слънцето, изберете плаж с естествена сянка. По-малките могат да поспят, а по-големите да си играят без опасност да изгорят.

Чадърът не е достатъчно надеждно решение, защото слънчевите лъчи преминават през него, а  що се отнася до деца, има и повишена опасност от топлинен удар при дълъг престой. Слънчевите изгаряния не са по-малко опасни от изгаряне с вряла вода например, дори напротив, защото обикновено те обхващат цялото тяло. Малките деца са особено чувствителни към дехидратация, слънчев и топлинен удар, изпитание за всеки родител, дори в домашни условия.

Шапка с широка периферия и дебелият слой крем с най-високия слънцезащитен фактор, който нанасяте повторно всеки път, когато детето излезе от водата, по-голямото количество вода за пиене или разреденият бутилиран сок и природната сянка са най-добрите начини да се избегнат негативните последствия, които продължителния престой на плажа може да предизвика.

Ако детето получи слънчево изгаряне: Ако вечерта забележите, че детето е почервеняло или се оплаква от болки и стягане по кожата, го изкъпете с хладка вода, дайте му да пие повече течности от обикновено и го намажете с дебел слой подхранващ крем, подходящ за възрастта му. Прекарайте следващите няколко дни на сянка, а във водата го пускайте само с бяла памучна тениска, покриваща изгорелите части на тялото (обикновено първо „пострадват“ рамената). Не забравяйте също, че в спортните магазини от няколко години се предлагат специализирани дрехи със слънцезащитен фактор, специално разработени за плаж.

Ако детето се оплаква от главоболие, повръща или има повишена температура, трябва да забравите за „бабините лекове“ (сода бикарбонат, кисело мляко и т.н.) и обезателно да го заведете на педиатър. Почивката е задължителна, а с приема на достатъчно количество течности и сироп за понижаване на температура (парацетамол или ибупрофен), трябва да се започне още преди прегледа. Дерматолозите постоянно предупреждават, че „кожата помни“ и че всяко прекомерно слънчево изгаряне увеличава риска от злокачествени заболявания в по-напреднала възраст. Слънчевият тен не е задължителен „летен сувенир“. В семейният албум ще останат и много други хубави спомени.

Хранене по време на почивката: Промяната в начина на хранене по време на летуването не е препоръчителна, но често е неизбежна. Най-малките трябва да запазят установения режим, количеството и качеството на храната и водата. Кърмачето, което се храни с майчино мляко няма проблеми с храненето на плажа. Но, ако го храните с адаптирано мляко, никога не носете на плажа вече приготвено шише – възможността да се развали е много голяма. Вземете термос с топла вода и пригответе млякото непосредствено преди хранене.

Вода: Увеличете приема на вода като ползвате само бутилирана. За закуска между храненията на плажа може да вземете сух кекс и измити плодове. Избягвайте сладоледа от машина, поничките с крем и всичко друго с несигурно качество или годност. Най-често срещаният здравословен проблем са именно хранителните отравяния. В повечето случаи домашното лечение е невъзможно, защото дехидратацията настъпва изключително бързо, когато става дума за деца, а на един по-сериозен етап е трудно да се овладее без лекарска намеса и често се налага хоспитализация.

Безопасност: Не очаквайте от спасителите или от другите да се грижат за децата ви. Постоянното наблюдение и изострено внимание със сигурност развалят комфорта ви, но водата, пясъкът, камъните и навалицата на плажа могат да бъдат опасни. Независимо от възрастта на детето и от това дали може да плува, то трябва да бъде под зоркото око на родителите. За по-малките може да напълните надуваем басейн с морска вода и така да им осигурите разхлаждане. Никога не изпускайте от поглед влизащия във водата малчуган. Най-добре е първо да влезе родителят и то с лице към детето, така че да може да го следи и да има представа каква е дълбочината на водата.

Пътна аптечка: Предполага се, че носите със себе си пътна аптечка. Вземете лекарствата, които винаги са ви под ръка и вкъщи – сироп за понижаване на температурата, предпочитан от вас продукт при дехидратация (при повръщане или диария), спирт, лейкопласт, стерилна марля, сироп против алергия.

Ако детето има хронично заболяване, вземете необходимите медицински документи, лекарствата или помощните средства, които иначе ползва. Не приемайте застраховката при пътуване и пътната аптечка като излишна тежест, по-добре е да сте подготвени и да не използвате нищо, вместо да се нуждаете от бърза реакция и да нямате нужното под ръка. С всяка следваща година ще имате все повече опит и ще бъдете все по-спокойни при планиране на семейната си почивка.