Текст: д-р Веселина Кендерова, педиатър, Клиника по детски болести, Аджибадем Сити Клиник Болница Токуда

Витамин B12 играе важна роля за правилното функциониране на мозъка, на нервната, кръвоносната, имунната и сърдечносъдовата система. Той има съществено значение за нормалния растеж на бебетата и децата. Най-често срещаната причина за дефицит на витамин B12 при малките деца е хранителен недостиг на майката и обикновено се проявява между 4- и 8-месечна възраст.

Какво е значението на витамин B12 за детското здраве?
Витамин B12 е важен витамин за децата, защото участва в кръвотворните процеси в най-общ план и по този повод неговата липса може да доведе до някои сериозни анемични състояния. Това е основната причина, поради която този витамин не трябва да липсва в човешкия организъм, и в частност – в детския.

От какво количество витамин B12 се нуждае детето?
Количеството на витамин B12, от което се нуждае детският организъм, зависи от възрастта. То е различно в различните възрастови периоди. Като цяло са необходими малки количества – от порядъка на микрограми, но той трябва задължително да присъства – в противен случай се развива т.нар. витамин B12-дефицитна (мегалобластна) анемия.

Какви са признаците на недостиг на витамин B12 при децата?
Основен признак е развитието на анемия, която носи името мегалобластна анемия. Децата идват с усещане за слабост, немощност (както при всяка една анемична ситуация), по-
лесно се изморяват и при изследване на кръвните показатели се оказва, че имат анемия: с нисък хемоглобин и ниско еритроцитно съдържание. Има характерни допълнителни показатели освен хемоглобин и еритроцитен брой, които насочват към диагнозата мегалобластна анемия. Ако се установи, че тези специфични маркери са променени, се провеждат допълнителни изследвания на серумните нива на витамин B12 и се установява дали детето има дефицит на този витамин.

Кой е най-добрият начин да осигурим витамин B12 на детето си?
Витамин B12 се съдържа в продуктите от животински произход, така че е много важно децата да приемат такива храни. Основно това е месото, без значение от вида му, но като цяло е препоръчително да бъде червено. Яйчните жълтъци и субпродуктите също са много добър източник на витамин B12. За предотвратяване на липсата на витамин B12 е необходимо децата да приемат ежедневно месо и месни продукти.

С какви изследвания можем да установим дали детето има дефицит на витамин B12?
Изследванията започват с физикален преглед, като анамнезата насочва към анемия. Установяват се бледи лигавици, бледа кожа, детето е отпаднало и лесно се уморява. За да се установи по-детайлно диагнозата, е необходимо провеждане на пълна кръвна картина и изследване на серумните нива на витамин B12 в кръвта.

Кои са заболяванията, свързани с ниски нива на витамин B12 в детския организъм?
Недостигът на витамин B12 води до възникването на мегалобластна анемия, което може да е резултат на недостатъчен прием на този витамин с храната. Но има някои състояния и заболявания на стомаха, които водят до нарушение на резорбцията му. Атрофичните гастрити например могат да доведат до вторична липса на витамин B12. Обикновено при установяване на B12 дефицит се търсят и подлежащи заболявания на стомаха, за да се прецени дали те не са причината за липсата му. За тази цел се изисква комплексен подход и консултации с педиатър и детски гастроентеролог, за да се оцени състоянието на
стомашно-чревния тракт.

Симптоми на дефицит на витамин B12: слабост, умора, учестено сърцебиене, липса на апетит, бледа кожа, лесно кръвонасядане или кървене, включително кървене от венците, стомашно неразположение и загуба на тегло, диария или запек.

Хората, които са застрашени от развитие на дефицит на витамин В12, са крайните вегетарианци, хората над 50-годишна възраст и тези с повишена нужда от витамин В12 поради бременност, тириотоксикоза, хемолитична анемия, хеморагия, злокачествени, чернодробни и бъбречни заболявания.

ЗНАЕТЕ ЛИ, ЧЕ…
Витамин B12 e единственият витамин, който съдържа следови елемент – кобалт, от който идва и научното му название: кобаламин. Тъй като се произвежда в храносмилателната система на животните, той е единственият витамин, който не може да си доставите от растенията или слънцето.

За да си набавите витамин B12 от храната, трябва да консумирате месо, риба, яйца, млечни продукти или храни, обогатени с B12, а ако ли не, да приемате хранителни добавки.