Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Хармоничното тяло е резултат от цялостния начин на живот, но ако сте решили спонтанно, че искате да се сдобиете с идеална фигура за лятото, следващите препоръки ще ви бъдат полезни за максимално бърз ефект.

Първа стъпка: Хидратация

Защо хидратацията е толкова важна?

Водата е чудесно средство за ускоряване на метаболизма и намаляване на чувството за глад. Ако замените сладките напитки, газираното, соковете, фреша, млечните напитки, шейкове и други течности с вода, това ще намали приема на калории, както и ще ви помогне да консумирате по-малко наситени мазнини.

Това е чудесно за цялостното ви здраве и ще ви накара да се чувствате по-бодри и заредени с енергия. Водата намалява главоболието, обезболява и регулира телесната температура.

Избягвайте кафето и кофеиновите напитки, защото те извеждат течностите от организма. Заменете ги с билкови чайове, които подобряват храносмилането – джинджифил, мента, лайка, глухарче и др.

Зеленият чай подобрява метаболизма и съдържа антиоксиданти, затова е добра алтернатива на кафето. Друг заместител е кафето от цикория, което е богато на фибри и е популярно средство за намаляване на теглото, но не съдържа кофеин.

Втора стъпка: Хранене

С гладуване и ограничителни диети няма да постигнете най-добрите и трайни резултати. Сигурно и вие сте изпитвали този йо-йо ефект, който е типичен за диетите. За да го избегнете, наблягайте на правилното хранене.

Колко пъти на ден да се храним?

Препоръчителното хранене, ако искате да регулирате теглото си за лятото, е с 3 основни хранения или още по-добре – 3 основни и 2-3 междинни, общо 5-6 похапвания на малки порции.

Какви са препоръчителните грамажи на порциите?

Добре е да не се прекалява с количествата. Най-лесно можем да измерим порциите в шепи – варива, зърнени, бобови и др. може да измерим с количество, което се събира в двете ни шепи, ядки и семена – 1 шепа, протеини – месо яйца, риба – 1 длан. Плодове и зеленчуци – неограничено.

Важно е и как изглежда вашата порция. Например 1 порция животински продукти е добре да комбинираме с поне 2 пъти повече свежи зеленчуци. Ето защо балансът е най-важното нещо във вашето меню.

Зеленчуци

Те са нискокалорични, богати на ензими и водно съдържание, алкални,  витамини и минерали. Зелените зеленчуци съдържат повече от витамините А, С, К, магнезий и желязо, които са от първостепенна важност за поддържането на здраво тяло. Те също са чудесен източник на фибри, които са ключови за намаляването на телесните мазнини и балансираната чревна флора.

Плодове

Плодовете са задължителни, когато става въпрос за здравословно хранене през лятото. Сезонът предлага разнообразие от вкусни плодове, съдържащи фибри, витамини и минерали.

Изберете такива, които не са много сладки: зелени банани, ягоди, боровинки, малини, къпини, череши, кайсии, нектарини, праскови и др. Дините и пъпешите са чудесни за сезона, но ги консумирайте в умерени количества, защото са богати на захар!

Здравословни мазнини:

Ядки – чудесно е да включите разнообразие от ядки във вашата диета, тъй като също са източник на витамини, минерали и носят множество ползи за здравето. Но не повече от шепа на ден!

Бобовите растения – включително нахут, леща, грах, боб и др. са чудесен източник на протеини и здравословни мазнини, необходими за вашето изваяно лятно тяло.

Авокадо – има 77% масленост, но това е чудесно, защото става дума за полезни мазнини, които помагат да се отървем от излишните натрупвания.

Сирене – сиренето е здравословна мазнина, ако го консумирате умерено – една пълнозърнеста филия квасен хляб с малко сирене има съдържание на хранителни вещества подобно на чаша мляко (около 7 г протеин).

Яйца – мононенаситените и полиненаситените мазнини съставляват около 3 от 5 грама мазнини в едно яйце. Освен това то е и добър източник на протеини.

Масла – студенопресованият зехтин е изпълнен с антиоксиданти и понижава кръвното налягане, а кокосовото масло засилва метаболизма.

Черен шоколад с над 80% какао – ако хапвате 1-2 блокчета на ден, ще получите всички предимства на фибрите, желязото, магнезия, медта, мангана и антиоксидантите.

Протеини

Консумацията на правилното количество протеини има много ползи за здравето, но в този контекст са чудесни както за изграждане на мускулна маса, така и за изгаряне на мазнини.

Ето какви храни да консумирате, за да получите необходимата доза протеин: извара, яйца, овесени ядки, риба, леща, грах, телешка пържола, ленено семе, тиквено семе, пиле, спирулина.

Трета стъпка: Вредни храни и напитки

За да засилим ефекта от лятната диета, трябва да избягваме консумацията на чипс, пържени картофи, бяла паста, бял хляб, бял ориз, шоколад, сладкиши, кафе със захар, сиропи, горещ шоколад, газирани, енергийни и алкохолни напитки, плодови сокове, млечни шейкове и др.

Не забравяйте, че не само храненето има значение за изваяното тяло. Без спорт и движение трудно ще постигнете бързи и трайни резултати.