Текст: Елена Терзиева, експерт по балансирано хранене от CSNN

Черният бъз е едно от най-мощните средства за повишаване на имунитета. Традиционно присъства както в българската медицина, така и по целия свят. Индианските племена са го използвали при третиране на инфекции, а древните египтяни – за подобряване състоянието на кожата и лечение на изгаряния.

До ден днешен се употребява в цяла Европа, като в последно време се приема най-често под формата на хранителна добавка по време на грип или настинка.

Плодовете на черния бъз обаче не са ядливи и се считат дори за отровни, като причиняват стомашно неразположение. Дали и как е полезен черният бъз, как да се консумира и какви са рисковете, ще разясним в настоящата статия.

Какво представлява черният бъз?

Черният бъз представлява разновидност на дървото Sambucus, което представлява цъфтящо растение от семейство Adoxaceae. Дървото може да достигне височина до 9 метра и цъфти на клъстери от бели или кремави цветчета. Плодовете са дребни и черни или черни със синкав оттенък.  Плодовете трябва да бъдат преработени (варени или ферментирали), за да се консумират, а от цвета се приготвя често сок.

През годините цветовете и листата са били използвани за обезболяване, при подувания, възпалителни процеси, за стимулиране отделянето на урина и подсилване на изпотяването. Кората се е използвала като диуретик, лаксатив и за предизвикване на повръщане.

В народната медицина черният бъз, под формата на сушени плодове или сок, се използва за лечение на грип, инфекции, ишиас, главоболие, зъбобол, сърдечносъдови проблеми, проблеми на нервната  система, а също и като лаксатив или диуретик.

Освен това плодовете могат да бъдат използвани готвени или да се приготви от тях сладко или вино. Освен на сироп, цветовете може да се консумират и свежи, добавени в салати.

Здравословни ползи от черния бъз

Ползите от това лечебно растение са многобройни и освен, че са богати на хранителни вещества, тези плодчета са лечебни, особено при грип и настинка, укрепват сърдечносъдовата система и успокояват възпаленията и инфекциите.

Черният бъз е нискокалоричен и богат на антиоксиданти плод. В 100 г пресни плодове се съдържат: 73 калории, 18,4 г въглехидрати и по-малко от 1 г мазнини и протеини.

Сред нутриентите, които съдържа, са:

  • Високи количества витамин С: от 6 до 35 mg витамин C на 100 грама плод, което покрива до 60% от препоръчителната дневна доза.
  • Високо съдържание на фибри: черният бъз съдържа 7 грама фибри на 100 грама пресни плодове, което е над ¼ от препоръчителната дневна доза.
  • Източник на фенолова киселина: това е мощен антиоксидант, който помага да се намали увреждането на клетките от оксидативния стрес.
  • Добър източник на флавоноли: черният бъз съдържа антиоксидантите флавоноли кверцетин, камфорол и др. Цветовете съдържат до 10 пъти повече флавоноли от плодовете.
  • Богат на антоцианини: тези съставки придават на черния бъз специфичния черно-лилав цвят и представляват мощни антиоксиданти с противовъзпалително действие.

Действие при настинка и грип

Екстрактът от черен бъз намалява остротата и продължителността на боледуването от грип. На пазара могат да се намерят най-разнообразни форми, под които се предлага черния бъз за прилагане при грип и настинка: сиропи, капсули, дражета, желирани бонбони.

Проучване сред 60 човека показало, че при тези, които приемали по 15 мл. сироп от черен бъз по 4 пъти на ден, отшумели симптомите за 2-4 дни, докато при контролната група процесът отнел 7-8 дни.

Друго проучване сред 64 човека установило, че приемът на 175 г таблетки за смучене с черен бъз в продължение на 2 дни довело до значително подобрение на симптомите на грип, включително: висока температура, главоболие, мускулни болки и хрема. Първите резултати били отбелязани още след 24 часа.

По отношение на превенцията от грип все още не са проведени убедителни изследвания. Също така тези проучвания се провеждат с комерсиални продукти, а няма научни изследвания за домашно приготвените лекове.

Съдържание на антиоксиданти

При метаболитните процеси в нашето тяло ежедневно се формират реактивни молекули, които може да причинят оксидативен стрес, който създава риск от диабет тип 2 и онкологични заболявания.

Антиоксидантите са естествени съставки в храната и включват някои витамини, фенолови киселини и флавоноиди, които имат способността да неутрализират тези реактивни молекули. Изследванията показват, че меню, богато на антиоксданти, може да предпази от хронични заболявания.

Цветът, листата и плодовете на черния бъз са чудесен източник на антиоксиданти. Например антоцианините от плодовете имат 3,5 пъти по-висока антиоксидантна мощ от витамин Е.

При термична преработка, изцеждане или екстракт може да се намали антиоксидантната мощ на черния бъз. Затова и продукти като сиропи, сокове, чай и сладко може да имат по-слаб ефект, отколкото суровите плодове.