Текст: Антоанета Атанасова, фамилен психотерапевт, педагог

Мъдрият се нагажда към обстоятелствата така, както водата променя формата си спрямо съда, в който е налята.
Kитайска поговорка

Често се опитваме да останем в същата форма, със старите навици, придържайки се към отдавна неактуални модели на поведение. А после се чудим защо не ни върви, как така се случва, че трупаме все повече стрес. Всъщност промяната е най-постоянното нещо в живота ни, особено в днешно време, когато всичко около нас стремглаво се променя.

Истинската промяна е плашеща. Страхът от неизвестното може да доведе до придържане към поведението на статуквото – без значение колко лошо е то. А когато отчаяно се нуждаем от промяна, първото, което решаваме да направим, е нещо различно с външността си: най-често сменяме прическата си, обновяваме гардероба, купуваме нови предмети, сменяме приятелска среда, търсим утеха в извънбрачни връзки… все неконструктивни промени. Всъщност промяна няма.

Осъществяването на трайна промяна в поведението рядко е прост процес. Обикновено това включва значително ангажиране на време, усилия и емоции. Промяната може да не дойде лесно, но има ефективни начини да промените поведението си. Разбирането на етапите на промяната и начините за работа през всеки един от тях може да помогне да постигнете целите си.

Началото

Обикновено в началото дори не се сещате, че е нужна промяна – казвате си: Няма нищо лошо в начина ми на живот. Примирявате се с настоящото си състояние или вярвате, че нямате контрол върху поведението си. Ако сте на този етап, започнете, като си зададете въпроса: Какво би трябвало да се случи, за да смятам поведението си за проблем?

След това претеглете плюсовете и минусите на промяната в поведението и се подгответе за нея. Тъй като в този етап обикновено се обърквате още повече по отношение на потенциалните ползи от промяната, той може да продължи месеци или дори години. Много хора никога не преминават през тази фаза. Дошло ви е до гуша от нездравословни навици или токсични връзки.

Независимо дали искате да отслабнете, да спрете да пушите или да постигнете друга цел, няма едно-единствено решение, което да работи за всички. За да постигнете целта си, може да се наложи да опитате различни пътища. Често това е процес на проби и грешки. През този период много хора се обезсърчават и се отказват от идеята за промяна. Ключът към успеха е да изпробвате нови техники и да намерите начини да останете мотивирани.

Ако обмисляте промяна в поведението, има няколко важни въпроса, които трябва да си зададете: Защо искам да се променя? Има ли нещо, което пречи на това? Кои са нещата, които биха могли да ми помогнат да направя тази промяна?

Подготовка

По време на този етап може да започнете да правите малки промени, за да се подготвите за по-голяма промяна в живота. Например, ако имате за цел да отслабнете, може да преминете към храни с по-ниско съдържание на мазнини, а ако целта ви е да се откажете от пушенето, може да сменяте марки или да пушите по-малко всеки ден.

Съберете колкото можете повече информация за начините да промените поведението си. Подгответе списък с мотивиращи твърдения. Запишете си целите. Намерете ресурси като групи за подкрепа или приятели, които могат да предложат съвети и насърчение. Потърсете помощта на терапевт.

Действие

Вече е време да действате! Понякога този етап се проваля, защото на предишните стъпки не им е било отделено достатъчно внимание. Отделяйте време да преглеждате периодично мотивацията и ресурсите си, отбелязвайте и малкия напредък, за да възвърнете вярата си. Подкрепата е изключително важна за подпомагане поддържането на положителни стъпки към промяна.

Поддръжка

Сега е време да избягвате предишното поведение и да поддържате новото. Непременно потърсете начини да избегнете изкушението. Опитайте да замените старите навици с по-положителни действия. Награждавайте се, когато успеете успешно да избегнете рецидив. А ако все пак залитнете, не бъдете сурови към себе си, не се отказвайте.

Напомнете си, че това е било само малък неуспех. По време на този етап ще станете по-сигурни, че ще можете да продължите. Може процесът да не е приятен, но крайният резултат пък е много мотивиращ. Например: мразя да чистя кухнята си, но го правя, защото ми харесва гледката на чиста кухня.

Провал

При всяка промяна в поведението рецидивите са често срещано явление. Когато преминете през провал, може да почувствате неуспех, разочарование и фрустрация. Ключът към успеха е да не позволите на това да подкопае самочувствието ви. Ако се върнете към старото поведение, помислете защо се е случило.

Какво го е предизвикало? Какво можете да направите, за да избегнете това в бъдеще?

Най-доброто решение е да започнете отново с етапите на подготовка, действие или поддържане на промяна в поведението. Може да искате да преоцените ресурсите и техниките си. Потвърдете своята мотивация, план за действие и ангажираност към целите. Освен това измислете план за това как ще се справите с бъдещите изкушения.

Не бързайте, правете малки стъпки, които неусетно ще ви доближат до целта. И не забравяйте, че по-бавно е по-добре. Промяната е най-ефективна, когато се случва бавно, позволявайки поведението да стане автоматично. Фокусирайте се върху поредица от малки успехи.

Всеки малък успех зарежда вашия резервоар от самочувствие. Подхождайте към всяка стъпка като към отделна мисия и в крайна сметка ще стигнете до голямата си цел.

Процесът на промяна от това, което сте, към това, което бихте искали да станете, може да бъде или труден и разочароващ, или лесен и възнаграждаващ. Усилията, необходими и за двата пътя, са еднакви. Изборът е ваш. А да смените цвета на косата или прическата си е възможно по всяко време от пътя към голямата, истинска промяна.