Tекст: д-р Весел Кантарджиев, началник на Клиника по дерматология към Военномедицинска академия

През зимата тялото ни се нуждае от допълнителна грижа, за да се чувства добре. Ниските температури навън, от една страна, и затоплените помещения, които обитаваме – от друга, подлагат на изпитание нашата кожа. Тя става по-суха, зачервена и лесно ранима. Освен нея страдат още ноктите и косата, чиято структура се нарушава. За да ги поддържате здрави и хубави, се нуждаете от подхранване и качествена защита.

Биотинът е вещество, известно още като витамин Б7 или коензим R. Името му произлиза от гръцката дума bios и означава живот. Той играе роля на кофактор на жизненоважни за човешкия метаболизъм химични процеси. Наричат го витамина на красотата и има защо – той прави чудеса с кожата, ноктите и косата.

Витамин Б7 помага за синтезирането на мастни киселини и аминокиселини, нормализира дейността на мастните жлези и съдържанието на мазнини в кожата. Той участва в производството на колаген, на който се дължи еластичността на кожата и нейното по-бавно стареене. Свързан е с хидратацията на кожата и нейната добрата кръвна циркулация.

Коензимът им важна роля и за здравето на косата. Той е отговорен за здравината на връзките в молекулите на кератина, който е основен протеин в косата, ноктите и кожата. Недостигът на биотин може да доведе до косопад, поява на пърхот, суха кожа, зачервени петна по кожата на лицето, повишена чупливост на ноктите.

Ако лекуващият лекар забележи част от симптомите, свързани с дефицит на биотин, неговото ниво трябва да се измери чрез кръвен тест. Понякога ниските нива на витамина може да са свързани с други заболявания и състояния на организма. Тогава е желателно да се направят допълни изследвания, за да установи причината за дефицита.

Какво количество биотин трябва да приемате на ден?
Препоръчителната дневна доза при прием на биотин варира между 8 и 35 микрограма дневно, като за възрастни над 18-годишна възраст е 30 микрограма за 24 часа. До момента няма данни за странични ефекти след прием на биотин, дори в по-високи дози.

Кои храни да консумирате, за да си набавите биотин?
Моркови, гъби, бобови култури, грах, царевица са храните, които са с по-високо съдържание на витамин Б7. От млечните и местни продукти това са яйцата, млякото, черният дроб и морските дарове. Яйченият жълтък също не е за подценяване. От ядките в бадемите се съдържа най-голямо количество биотин.

*Биотинът се съхранява в бъбреците и черния дроб. Той насърчава производството на енергия в тялото като участва в метаболизма на захарите и мазнините. Поддържа дейността на нервната система.

*Дерматитът при малките деца е един от най-честите симптоми на дефицит на биотин. Това състояние на кожата се характеризира с жълтеникави/белезникави петна по скалпа, главата, веждите и кожата зад ушите на новороденото.