Текст: Валентина Бианки, натуропат

Един от медицинските проблеми, за които днес се говори много, е остеопорозата – разреждането на костната текстура, водeщо до риск от фрактури на различни нива. Костната фрактура при по-възрастен човек – често поради банална травма, е нещо много сериозно, защото обикновено е началото на цяла поредица от други здравословни проблеми, от които възрастният човек трудно се възстановява. Затова тук превенцията е изключително важна. Специфичните рискови фактори за остеопорозата са тютюнопушенето, консумацията на алкохол, кафе и кофеин, недостатъчното излагане на слънце, недостатъчният прием на калций, прекомерната консумация на месо, липсата на физическа активност.

В случай на остеопороза обикновено предписваните медикаменти са бифосфонатите. Костта е жива, метаболитно активна тъкан. В нея има клетки, които изграждат (остеобласти) и клетки, които разграждат (остеокласти). Жизнената динамика на костната тъкан произтича от тяхното координирано действие. Бифосфонатите блокират активността на остеокластите, които понякога са хиперактивни в менопаузата, но невинаги. Употребата на тези медикаменти блокира един аспект от живота на костната тъкан и тя започва да се размножава, но не се подновява. Наблюдава се ненормален растеж на костите, фрактурите заздравяват много по-бавно и всякакви костни интервенции – като например хирургия на зъбни импланти, стават рискови.

Природната медицина предлага много лечебни средства за проблема остеопороза, вариращи от минерали до растения, от аминокиселини до специфични витамини. Много важен е ЛИЗИНЪТ, който стимулира абсорбцията на калций и е предшественик на еластина и други колагенови протеини. Той предотвратява остеопорозата чрез укрепване на костите и колагеновата структура, като при това възпрепятства тъканната дифузия на вируси и неопластични клетки. Приемът на минерали е незаменим от четвъртото десетилетие на живота за предотвратяване на загубата на костна маса поради метаболитни и хормонални промени, свързани със стареенето.

При жените в менопауза спирането на производството на естроген от яйчниците води до ускорена костна загуба, която е особено висока през първите 4-8 години. Приемът на КАЛЦИЙ забавя загубата на кост в някои костни сегменти, но има по-малко действие върху гръбначния стълб. Проблемът на възрастните хора е намаляването на ефикасността на чревната абсорбция на калций (поради намаляване на чревните рецептори за витамин D), така че днес много говорим за лечение на чревната мик-
робиота, нова концепция, която все повече се развива. Като се има предвид минералната структура на костта, са необходими други костни компоненти като ФОСФОР и МАГНЕЗИЙ. Често при хората с остеопороза има малабсорбция на магнезий и в тези случаи допълнителният прием на минерала води до добри резултати. БОРЪТ улеснява усвояването на магнезий и витамин D и стимулира организма да произвежда повече естроген. Изследване показва, че приемът на 3 mg бор от жени в менопауза повишава нивата на 17-бетаестрадиол, най-активната форма на естроген, чието намаляване причинява остео-
пороза. Ниските нива на бор също са свързани с повишен риск от атеросклероза и когнитивен спад. СИЛИЦИЯТ е необходим за формирането и поддържането на кожата, косата, сухожилията, съдовете и целия остео-ставен апарат. Най-добрият е „преработеният“ от растения като хвощ, водораслите Lithothamnium calcareum, бамбук.

Днес ВИТАМИН D се предписва често, тъй като повечето хора имат дефицит поради намаленото им излагане на слънчева светлина в сравнение с миналото. Витамин D е необходим за нормалната минерализация на костите, защото поддържа постоянни нивата на калций и фосфор. Храни с по-високо съдържание на витамин D са черният дроб, рибените масла (особено масло от черен дроб на треска), мазните риби като сьомга и сардини, млякото, маслото и яйцата. ВИТАМИН К също е важен за здравето на костите, намира се в яйчения жълтък, маслото, свинското месо, но най-вече във ферментиралите продукти. ФИТОЕСТРОГЕНИТЕ или растителните естрогени са съединения, притежаващи естрогенен тип биологична активност. Те присъстват в много растителни видове: хмел, червена детелина, но особено в соята, която традиционно е един от основните компоненти в храненето на азиатците. Японските жени в менопауза, в сравнение със западните, не страдат от горещи вълни, по-рядко получават фрактури на бедрената кост и хормонално обусловени тумори.

КОСТЕН БУЛЬОН
Бульонът от месо с кост (от пиле, пуeшко, телешко) е богат на колаген, глицин, гликозаминогликани (GAG), хиалуронова киселина, хондроитин сулфат, минерални соли, аминокиселини. Той помага за заздравяване и възстановяване на баланса на микробиота. Препоръчва се като истинска суперхрана, важна за здравето на костите и ставите.