Текст: Валентина Бианки, натуропат

Като безсъние се определя състоянието, при което човек усеща съня си като недостатъчен или неудовлетворителен, т.е. когато не успява да се възползва от почивката на съня, защото спи малко или не спи добре. Различават се начално безсъние (когато се заспива трудно), централно (характерно с чести и упорити събуждания през нощта) и крайно (характерно с преждевременно събуждане сутрин). Съществува и субективно безсъние, когато човек възприема сънят си като недостатъчен и лош, въпреки че обективните данни показват обратното. Лекарствата, които понастоящем се използват най-много и с които се злоупотребява, са бензодиазепините. Те предизвикват сън чрез свръхстимулиране на едно вещество (GABA), което отпуска центровете на нервната система. Следователно те не са подходящи за продължителна употреба, водят до пристрастяване, предизвикват странични ефекти и предопределят един аномален сън, т.е. намалява се REM сънят, по време на който се сънува и се извършват възстановителните процеси и реорганизацията на невронната структура. Когато се спрат внезапно тези медикаменти, REM сънят се увеличава изведнъж и се появяват кошмари, тревожност, раздразнителност, нарушава се способността за запомняне.
Според последните проучвания рискът от развитие на болестта на Алцхаймер при пациентите, приемащи бензодиазепини, се увеличава с 50%. Първото нещо, което трябва да направим, ако наистина искаме да спечелим битката срещу безсънието, освобождавайки се от зависимостта от лекарствата, е да променим начина си на живот. Да регулираме ритъма на почивка и хранене, да увеличим физическата активност и да избягваме храни и напитки, за които е известно, че нарушават съня – кафе, чай, шоколад и всякакви храни, които са алергенни за индивида. Обратно, консумацията на умерено количество въглехидрати, парче хляб или няколко бисквити преди сън значително увеличава невротрансмитера серотонин, който намалява тревожността и спомага за спокойния сън. Ефективна помощ в борбата с безсънието осигуряват и:

ХОРМОНЪТ

МЕЛАТОНИН: това е мозъчен хормон, който регулира всички биологични ритми на нашия организъм, синтезът му се стимулира от тъмнината и се възпрепятства от светлината. Този хормон е особено показан при пациенти в старческа възраст и при хора с тежки нервни заболявания.

МИНЕРАЛЪТ

МАГНЕЗИЙ: минерал с голямо значение за нервната система. Силният стрес води до изчерпване на неговите резерви, предизвиквайки нервност, безпокойство, тикове и безсъние с чести нощни събуждания. Стресът увеличава синтеза на кортизол, стероиден хормон, който причинява редица негативни реакции, включително повишена кръвна захар, хипертония, повишена концентрация на натрий в кръвта, загуба на мускулен тонус, депресия, гастрит. Магнезият, намалявайки нивата на кортизол, предпазва от вредните ефекти на стреса.

ГЪБАТА

ПОРИЯ КОКОС: гъба за спокоен и позитивен ум. Нейният ефект върху безсънието вече е научно признат, полезна е и в случаи на психична хиперактивност, възбуда, тревожна депресивна невроза, сърдечна тревожност.

БИЛКОВИТЕ ЧАЙОВЕ

ГЛОГ: помага при тревожност, стрес, нервно напрежение.

ПАСИФЛОРА: оказва отпускащ и успокояващ ефект върху централната нервна система.

ЛАВАНДУЛА: успокоява нервите и регулира храносмилателната система.

МАТОЧИНА: влияе на умствената хиперактивност, предизвикана от тиреоидните хормони или възбуждащи субстанции, като подобрява качеството на съня.

ВАЛЕРИАН: успокоява, улеснява съня, увеличава продължителността и дълбочината му.

ЛИПА: помага при тревожност, психична свръхчувствителност, фобии, неврози,  нервни крампи, стомашни заболявания, хипертония, тахикардия, мигрена.