Намери аптека BETTY

Betty Instagram
Контакти
За фармацевти

15 МАРТ – СВЕТОВЕН ДЕН НА СЪНЯ

BETTY - 15 МАРТ – СВЕТОВЕН ДЕН НА СЪНЯ
Текст: Олга Георгиева
06.03.24
BETTY брой 118

Всяка година в третия петък на март се отбелязва Световния ден на съня. Инициативата е на Световното общество на съня (World Sleep Society) и се реализира в повече от осемдесет страни. Целта й е да отбележи значението на добрия сън за здравето на хората, да насочи вниманието на обществото към медицинските, образователните и социалните последствия от проблемите със съня, да насърчи превенцията им.

 

Безсънието (инсомния) е най-често срещаното нарушение на съня в света. Независимо дали се изразява в трудно заспиване, събуждане и будуване през нощта, или твърде ранно събуждане сутрин, резултатът е нарушено нормално функциониране през целия ден. Безсънието повишава риска от инфаркт, инсулт, артериална хипертония, затлъстяване, захарен диабет и други заболявания. Нарушения на съня са и хъркането, сънната апнея, кошмарите, скърцането със зъби, синдромът на неуморните крака, високата сънливост през деня, ходенето на сън, синдромът на Пикуик, нарколепсията и др. След пандемията сред характерните симптоми на т.нар. постковид са нарушенията на съня, поради което лекарствените и билковите продукти за сън и успокоение са най-продавани през последните години в аптеките. Световният ден на съня става още по-значим, в България се организира от Българското дружество по неврология и Българското дружество по сомнология.

Световно общество на съня

През 2016 г. Световната федерация по съня (WSF) и Световната асоциация по медицина на съня (WASM) създават една обща международна организация: Световно общество на съня. Целта му е да популяризира в световен мащаб знанията за съня, циркадните ритми, здравето и нарушенията на съня. То популяризира клинична и научна информация за учените, лекарите, медицинските специалисти и за широката общественост, насърчава международния обмен на добри практики, подкрепя обществените политики, свързани със здравето на съня и изследванията на съня. Световното общество на съня днес се състои от отделни членове и общества и организира Световния конгрес на съня на всеки две години. Следващото издание ще се проведе през 2025 г. в Сингапур.

Световен ден на съня 2024

Темата тази година е „Равнопоставеност на съня за глобално здраве“ (Sleep Equity for Global Health). Целта й е да насочи вниманието към неравенството в здравето на хората на различните народности и страни, което се засилва допълнително от разликите в здравия сън и грижата за него. Миналата година на този ден са били организирани над 300 дейности по целия свят за осведоменост за здравето на съня.

Експертите по здравето на съня

На международната страница на Световния ден на съня експерти по здравето на съня отговарят на различни въпроси на хората. Ето три от тях:

„Може ли наистина човек да има дефицит на сън? Да. Хроничният дефицит на сън е често срещан и възниква, когато човек не получава необходимото количество сън постоянно. Има многобройни причини за това, включително работа на смени и други изисквания на околната среда (професионални или семейни отговорности като грижа за деца или възрастни хора, желание за социален живот, отдих и т.н.), медицински нарушения и нарушения на съня (включително сънна апнея, безсъние, двигателни разстройства и др.), които нарушават структурата на съня и увеличават нощното будно състояние, както и модерните очаквания за двадесет и четири часов начин на живот. Ако спите по-малко от седем часа всяка нощ, чувствате се сънливи или уморени през деня, заспивате моментално и/или не се чувствате отпочинали след събуждане, най-вероятно живеете в дефицит на сън и трябва да потърсите професионален съвет.“

„Как алкохолът влияе на съня? Алкохолът е успокоително, което може да помогне за заспиване, но ще причини по-фрагментиран сън и събуждания през нощта. Освен това алкохолът може да влоши обструктивната сънна апнея. Проблемите със съня са силно разпространени сред употребяващите алкохол, като честотата на клинично безсъние варира между 35 и 70% в зависимост от ситуацията и етапа на употреба. Проучванията сочат смущения в архитектурата на съня: алкохолът значително намалява времето на бавния сън (смята се, че това е най-възстановителният сън) и времето на REM сън (сънят с повишена мозъчна активност и сънища) при хронична употреба.“

„Лошо ли е за човек, който работи нощна смяна, през уикенда да се връща към нормалните часове за сън? Резултатите от проведено изследване подчертават, че при нормални условия само малка част (3%) от постоянните нощни работници (мъже и жени) показват доказателства за „пълно“ приспособяване на техния ендогенен мелатонинов ритъм към нощна работа, което потвърждава ползата от спазването на естествения режим ден-нощ в почивните дни.“

Накратко

Нарушенията на съня не са редки и не трябва да бъдат пренебрегвани. Недостатъчният и нездрав сън води до хронична умора, проблеми с вниманието, паметта и концентрацията, главоболие, промени в настроението. Може да влоши състоянието на съществуващи заболявания или да доведе до появата на нови. Лошият сън засяга всеки аспект от живота, в това число жизнеността и визията. Повлиява на качеството на работата и взаимоотношенията, води до риск от пътнотранспортни произшествия, наранявания и травми. Затова не позволявайте нарушенията на съня да се превръщат в хронични, търсете съвети от личния лекар, от невролог и специалист по медицина на съня. Използвайте билкови и природни средства, променете начина си на живот, хранене, работа и почивка, за да осигурите по-добро здраве на всички органи и клетки във вашето тяло. Поинтересувайте се какви ще бъдат у нас дейностите и информацията за Световния ден на съня.

Повече информация за Световния ден на съня:

www.worldsleepday.org

Welcome to World Sleep Society

cross